Hiphopové seriály: Scott Pilgrim proti divné Atlantě

17. říjen 2016

Se seriály tematizujícími hip hop se podle všeho roztrhl pytel. Po úspěchu Empire letos přišly The Breaks, hvězda broadwayského muzikálu Hamliton a člen hiphopového tria clipping. Daveed Diggs píše seriál o rapperovi, který kandiduje na starostu, aby udělal reklamu svému mixtapu, a americká stanice TBS chystá komediální seriál inspirovaný texty Notoriuse B.I.G. Mezi největší letošní hity ale patří The Get Down od Netflixu a Atlanta od stanice FX. Tyto dva seriály by přitom nemohly být rozdílnější.

The Get Down je dítkem režiséra Baze Luhrmana a taky podle toho vypadá. Hlavní rovina seriálu se odehrává v druhé polovině 70. let, nese jasný, těžce stylizovaný rukopis režiséra známého především snímky Moulin Rouge nebo čerstvějším Velkým Gatsbym. Tady jeho stylizovanost sedí víc. The Get Down, vzniklý v produkci Netflix, je pohádkou o počátcích hip hopu, která se výrazově pohybuje na hraně mezi broadwayským muzikálem a komiksovým filmem, koketujícím s šaolinským superhrdinstvím. Chvílemi tak spíš než rapovou West Side Story připomíná Scotta Pilgrima.

Příběhový oblouk The Get Down se zaměřuje na vyrůstajícího Ezekiela Figuera, který tápe mezi školou, ulicí a kterého dle všeho má zachránit kariéra rappera. Příběh jeho mládí je zarámovaný opulentním vzpomínkovým koncertem už úspěšného rappera Ezekiela vystupujícího pod pseudonymem Books, který se odehrává evidentně někdy v 90. letech. Na seriálu spolupracovaly legendy hip hopu jako Kurtis Blow a Grandmaster Flash. Rapper Nas dokonce propůjčil hlas už slavnému Booksovi.

via GIPHY

Z The Get Down nostalgie přímo kape. Některé diváky může zálibný, idealizující, a až neživotný pohled do víru z diska se rodícího hip hopu, který nepřináší nic závratně nového, odpuzovat. Je ale jisté, že v době, kdy zažívají úspěch retro rappeři jako Joey Bada$$ nebo Freddie Gibbs, si seriál, který spoluvytváří legendy o raném hip hopu, určitě najde svoje publikum.

Seriál Atlanta, za kterým stojí Donald Glover (známý také jako rapper Childish Gambino), je takřka úplným protipólem do minulosti zahleděného Get Downu. Atlanta je středem současného hiphopového vesmíru. „Hlavním cílem seriálu bylo ukázat lidem, jaké je to být černý. A to nemůžeš napsat do slov, to musíš cítit,“ nechal se slyšet Glover.

Glover hraje v seriálu i hlavní postavu, Earna. Ten se potácí od jedné nuzné práce k druhé, má malou dceru se svou přítelkyní, s níž ovšem žije jen tak napůl. Naděje mu svitne, když jeho dealerský bratranec vydá úspěšný mixtape pod rapovým pseudonymem Paper Boi. Earn se chopí příležitosti a bratrancovi se vecpe jako manažér. Na rozdíl od Get Downu se však po ustavení základního příběhu Atlanta příliš nesoustředí na vzestup ke slávě – ostatně zatím není příliš jasné, jak dlouho Paper Boiovi vůbec vydrží.

03725804.png

Donald Glover na seriálu pracuje se svým bratrem Stephenem a režisérem Hirem Muraiem, který v minulosti s Gloverem utvářel videoklipy pro jeho rapové alter ego Childish Gambino. Místo lineárního příběhu je Atlanta složená spíše ze série epizod, které fungují samy o sobě jako krátké filmy a ve kterých se tvůrci nebojí experimentovat s formou. Jeden díl seriálu má celý formu fiktivní talkshow. Součástí dílu jsou i temně parodické reklamy, většinou tematizující útlak Afroameričanů. Díl tak má až skečovitý charakter, připomínající tvorbu komiků z Comedy Central Keye a Peelea.

Čtěte také

Ve většině dílů se objevují často dost surreálné boční postavy, díky kterým seriál sklízí úspěchy na sociálních sítích. Alespoň dvě z nich – černý školák, který přišel do školy s obličejem natřeným na bílo a neprohodil ani slovo, anebo superstar Justin Bieber, ten je ovšem ve světě Atlanty černý – mají našlápnuto stát se menšími memy. Stálou postavou, která si okamžitě získala oblibu fanoušků seriálu, je Paper Boiův nejlepší kamarád, nevyzpytatelný Darius. V jednom díle se v roli nekompromisních dealerů mihne atlantské rapové trio Migos a je pravděpodobné, že bude z plodné atlantské scény seriál čerpat camea i nadále. „Oslovilo nás několik opravdu velkých jmen, ale já si chci být jistý, že je použijeme tím správným způsobem. Je to trochu tenký led, protože nechci, aby si lidi řekli, že jsme jako další Empire,“ vysvětluje Glover.

via GIPHY

K až telenovelovému Empire má ale Atlanta hodně daleko. Donald Glover sám říká, že mu nevadí, když jeho seriál bude lidi trochu mást: „Lidi si možná při sledování řeknou: tohodle týpka nechápu, nerozumím mu. A to je podle mě dobře. Život je více o otázkách než odpovědích... Mileniálove si myslí, že ví všechno, ale ty otázky, na kterých opravdu záleží, nenajdeš na Googlu.“

Před prvním dílem Glover sice popisoval Atlantu jako černé Twin Peaks, ale opravdu surreálné momenty se vytratily hned po prvním díle, kdy hlavní postavu osloví lynchovsky nepravděpodobný chlápek v autobuse. Je otázka, jestli to nebyl jen chytrý marketing v době, kdy se vrací všechny možné seriály od MacGyvera až právě po Twin Peaks a televizní retro vlně vévodí hit léta Stranger Things. Atlanta je totiž opravdu divná, ale spíš než okázalý twinpeaksovský surrealismus divákovi servíruje zcizující a udivený hyperrealismus.

The Get Down (Netflix, 2016)
Atlanta (FX, 2016)

Spustit audio