Hon na Cthulhu a biopotraviny z vesmíru: Dlouhý zítřek ve světě Edeny s komiksovým klasikem Moebiem

Z knihy kreslíře a scenáristy Jeana Girauda alias Moebia Dlouhý zítřek
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z knihy kreslíře a scenáristy Jeana Girauda alias Moebia Dlouhý zítřek

Francouzský kreslíř a scenárista Jean Giraud alias Moebius je už českým čtenářům dobře známý z němého komiksu Arzach a spolupráce s Alejandrem Jodorowským Incal. Teď krátce po sobě vycházejí další dvě důležitá alba tohoto intergalaktického surrealisty a mystika. Dlouhý zítřek a další příběhy jsou obsáhlou sbírkou Moebiových kratších komiksů a Svět Edeny zase rozmáchlá esoterická space opera, na níž autor pracoval dvacet let.

Z Moebiových povídek ze sbírky Dlouhý zítřek čiší dětinské okouzlení fantastickými světy dobrodružných sci-fi příběhů i surrealistická imaginativnost. Některé povídky se podobají příběhům z alba Arzach, které nás provázelo fantasmagorickými kraji v obrázcích beze slov, takže většinu děje jsme si mohli jen domýšlet. Kniha je doprovozená krátkými autorovými komentáři k většině povídek. V jednom z nich Moebius sám píše, že k psaní němých komiksů ho inspirovaly jeho dětské zážitky s četbou amerických komiksů, kde nerozuměl anglickému textu v bublinách: „Přesně to jsem chtěl vlastními němými příběhy znovu vytvořit. Snažím se spolu se čtenáři dostat do jiného světa, změnit se v pozorovatele, kteří z jiné planety všechno vidí výkonným dalekohledem, ale neslyší, co se tam děje.“

I v povídkách, kde se mluví, nám ale Moebius často dává jen letmo nahlédnout do cizích kosmických světů a různými nedořečenostmi podněcuje naši fantazii. Některé příběhy zase komicky shazují hrdinská kosmická dobrodružství trapnými peripetiemi. Zatímco staré space opery vyprávěly o kolonizování nových světů, Moebius jako by chtěl vyprávět space opery postkolonialistické éry. Dobrodruhy na vzdálených planetách vystřídali turisté a vykořisťovatelé, takže jedna povídka pojednává o neopatrném návštěvníkovi, který si z dovolené na exotické planetě přiveze bizarní virus, který postupné mění jeho tělo na různé bizarní patvary. V krátké variaci na lovecraftovské téma zase prezident uspořádá lov na Cthulhu.

Z knihy kreslíře a scenáristy Jeana Girauda alias Moebia Dlouhý zítřek

Titulní povídka Dlouhý zítřek, která patří k Moebiovým nejslavnějším komiksům, je nakonec jeden z nejklasičtějších příběhů ve sbírce. Drsná akční krimi z futuristického velkoměsta, jejíž scénář napsal Američan Dan O’Bannon (scenárista filmů Vetřelec, Total Recall a režisér Návratu živých mrtvol), je ale pro všechny zapálené scifisty takřka povinná četba, protože se k ní jako ke své inspiraci hlásí celá řada tvůrců, od Williama Gibsona (Neuromancer) po Ridleyho Scotta (Blade Runner). Ostatně mezi Moebiovy obdivovatele se počítá i řada průkopníků českého komiksu jako Kája Saudek, Ondřej Neff nebo Martin Němec, což krátký text v závěru sborníku také připomíná.

Incal: Jak Hloupý Honza ke krystalu přišel

02338785.jpeg

Českým čtenářům komiksů se péčí nakladatelství CREW dostává do rukou další světově důležitá kniha tohoto žánru. V řadě Mistrovská díla evropského komiksu vyšla česká verze osmdesátkové klasiky Incal autorské dvojice Alejandro Jodorowsky a Moebius. Monumentální soubor zahrnuje šest původně samostatných sešitů.

V cyklu Svět Edeny už Moebius naplno rozvíjí svou zálibu v mysticismu, kterou sdílel se spolupracovníkem Alejandrem Jodorowským. Opět je to imaginativní space opera, kde ale vyprávění o dvou bezpohlavních kosmonautech, kteří se po havárii na vzdálené planetě přenesou do tajuplného světa Edeny, kde objevují svoji ztracenou lidskou přirozenost… a příležitostně bojují s obřím drakem nebo paranoidní diktaturou maskovaných nosáčů. Moebius se v té době například hodně zabýval nutricionismem, takže celá jedna linie děje je věnovaná zdravému a přírodnímu stravování. Na rozdíl od detailní výrazně šrafované kresby starších povídek (která ovlivnila mj. i zmíněného Káju Saudka) Moebius kreslí Svět Edeny stylem ligne clair – čisté linky, kde je naopak šrafování minimální a všechno je rozkreslené jednoduchými obrysovými tahy do jednolitých barevných ploch. Je to styl velmi populární ve francouzském komiksu a spojený hlavně se slavnou sérií o Tintinovi.

Dvojice nových Moebiových překladů nám společně s Incalem a Arzachem už dává dohromady hodně reprezentativní výběr nejslavnější části jeho tvorby. Uvidíme, jestli nějaký tuzemský vydavatel ještě najde odvahu vydat jeden z Mistrových nejoceňovanějších a nejpodivnějších komiksů, rozjívenou a útržkovitou sérii Hermetická garáž Jerryho Cornelia.

Více o exotických meziplanetárních chorobách, esoterických space operách a zdravé stravě si poslechněte v posledním díle Ektoplasmy.