I za kultem rockových hvězd je neviditelná práce žen, vzkazuje ve své autobiografii Cosey Fanni Tutti

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z přebalu knihy Art Sex Music

Před čtyřiceti lety vyšla první deska kapely Throbbing Gristle, která stála u zrodu industriální hudby. Cosey Fanni Tutti, jediná žena v její sestavě, k této příležitosti vydala pětisetstránkovou autobiografii Art Sex Music, kde vypráví svůj životní příběh a dokumentuje zrod britské industriální scény. Kniha ale především podává svědectví o zkostnatělých genderových normách a stereotypech v poválečné Británii.

Píše se rok 1976 a v londýnském Institutu současného umění probíhá kontroverzní výstava, která provokuje britskou veřejnost už jen svým názvem. Jmenuje se Prostitution a její pětadvacetiletá autorka Cosey Fanni Tutti na ní vystavuje koláže z fotografií svého vlastního těla, které vyšly v pornografických časopisech. Hned v první oficiální den výstavy pobouření návštěvníci poničí několik exponátů a média rozdmýchávají morální paniku. Není to sice první výstava pracující s tématem sexu, ale konzervativní britská společnost zatím nedokáže skousnout fakt, že její autorkou je tentokrát žena. Letos Cosey Fanni Tutti vydala knihu Art Sex Music, ve které se ohlíží za svým fungováním v britské průkopnické industriální kapele Throbbing Gristle, synthpopovém duu Chris & Cosey i za dráhou performerky a vizuální umělkyně. Největším tématem její autobiografie je ale právě souboj s předsudky a genderovými normami ve světě hudby, umění i v soukromém životě.

Že bude výstava šokující, se očekávalo. Cosey Fanni Tutti již tehdy předcházela kontroverzní pověst kvůli působení v performerském uskupení COUM Transmissions, které vytrvale nabourávalo hranice toho, co jsou ještě lidé ochotni akceptovat jako umění. V jejích vystoupeních často figurovala nahota, krev nebo sexualita. A byla to právě vernisáž výstavy, kde se činnost COUM přetransformovala do hlukového monstra s názvem Throbbing Gristle.

Chris & Cosey

Tehdy vznikla první industriální kapela, která si hned po svém prvním vystoupení od jistého britského poslance vysloužila přezdívku „ničitelé civilizace“. O pár let později už její logo s elektrickým bleskem nosily na uniformně vypadajících outfitech tisíce stoupenců extrémní hudby postavené na do nepoznání zmutovaném kvílení hudebních nástrojů i jinak vytvořených zvuků. Pro většinu z nich byl tahounem kapely excentrický frontman Genesis P-Orridge, s nímž Cosey Fanni Tutti dlouhou dobu žila v partnerském vztahu.

Kniha ale nabízí jinou verzi příběhu. V ní mladá Cosey shání prostředky na fungování kapely natáčením porna a prostitucí, pracuje na konceptech pro vystoupení, zajišťuje neviditelnou organizační práci a vyrovnává napětí mezi ostatními členy. Přitom čelí domácímu násilí a psychickému vydírání ze strany Genesise. Je až neuvěřitelné, s jakým klidem a smířlivostí vypráví ve své autobiografii o takových záležitostech. Mezi řádky psanými s odstupem několika desítek let ale lze číst, že taková byla doba. Práce žen a jejich problémy byly často neviditelné i pro ně samotné a myšlenky druhé vlny feminismu se mezi mladými umělci s kořeny v maloměšťáckých rodinách šířily pomalu (ostatně, zákon umožňující ženám žalovat muže za domácí násilí v Británii vstoupil v platnost teprve v roce 1976).

Cosey Fanni Tutti se v knize důkladně věnuje každodenním záležitostem fungování Throbbing Gristle, ale i svých dalších uměleckých projektů. Pozorně rozebírá tvůrčí vklady a mravenčí práci svých kolegů z kapely a nenápadně tím rozkládá představu o osvícených rockových hvězdách, na kterých má údajně stát úspěch kultovních kapel. Pro Tutti byli kromě Genesise P-Orridge v Throbbing Gristle nepostradatelní i dva zbývající kmenoví členové. Petera „Sleazy“ Christophersona (působil také v Coil a Psychic TV) oceňuje za hudební a umělecký talent a svého současného partnera Chrise Cartera za důraz na technologické inovace, který do velké míry stvořil typický strojový a odosobněný zvuk Throbbing Gristle. Právě láskyplný popis života s Chrisem Carterem a společného hraní v průkopnickém synthpopovém projektu Chris & Cosey je další zajímavou linkou příběhu. Na pozadí historek o pájení podivných efektových obvodů, stavění vlastních modulárních syntezátorů, experimentování s prvními počítači nebo objíždění prvních evropských techno klubů na přelomu 80. a 90. let totiž můžeme sledovat počátky elektronické taneční hudby.

Art Sex Music pokrývá téměř celý tvůrčí život Cosey Fanni Tutti a díky tomu je možné vidět i proměnu způsobu její práce od živelného performativního umění v 60. a 70. letech až po institucionalizované výstavy v posledních dekádách. Jak se vyprávění blíží k hranici 500 stránek, někdy sklouzává k až v podstatě soupisu slavných míst, kde autorka vystavovala nebo vystupovala. V těchto chvílích člověka mohou napadat otázky, jak dlouho může někdo vůbec dělat umění, pokud má být společensky relevantní a zvláště pokud má být provokativní. Pak se ovšem objeví další případ, kdy si její práci přivlastnil někdo jiný, další situace, kdy kvůli něčímu rozmaru přišlo vniveč několik měsíců tvrdé práce, a potom i pouštění jmen slavných institucí dává smysl.

Cosey Fanni Tutti – Art Sex Music (Faber & Faber, 2017)