Jak se valej automechanikům mikročipy do hlavy. Upgrade je kyberpunk plný humoru a zábavného násilí

31. srpen 2018

Parta kyberneticky modifikovaných grázlů s brokovnicemi implantovanými do paží zabila Greyovi manželku a z něj udělala invalidu. Na vozíčku se krvavá pomsta vykonává hodně špatně, a tak se Grey rozhodl nechat si do krční páteře instalovat mikropočítač, který částečně ovládá jeho tělo.

Už z tohohle popisu je jasné, že Upgrade není příliš sofistikovaný sci-fi film. Ve své dravé přímočarosti je ale mnohem víc okouzlující než řada prospekulovanějších futuristických filmů a seriálů.

Leigh Whannell je dlouholetý spolupracovník Jamese Wana. Coby scenárista a spoluproducent s ním vytvářel známou hororovou sérii Saw a neméně oblíbený teenagerský duchařský cyklus Insidious. James Wan se ale v posledních letech ponořil do rozvíjení svého univerza paranormálních vyšetřovatelů manželů Warrenových a jejich setkávání s démony v sériích V zajetí démonů a Annabelle, do kterého už ovšem Whannella nevpustil. Whannell se proto obrátil na společnost Blumhouse, jež produkovala sérii Insidious, a pod její záštitou natočil akční sci-fi ve své rodné Austrálii.

Svým způsobem Upgrade připomíná devadesátková akční béčka s kyborgy jako Cyborg Cop nebo American Cyborg

Z Blumhouse se v posledních letech stává čím dál větší pojem. Této společnosti se totiž daří natáčet levné filmy, většinou horory, jež často vydělávají velké peníze. Blumouse mají na kontě úspěšnou sérii Paranormal Activity, ale také dva komerční megahity z poslední doby, Rozpolceného M. Night Shyamalana a Uteč Jordana Peeleho. Oba stály méně než 10 milionů dolarů a vydělaly více než 200 milionů.

Upgrade se nejspíš těžko stane podobným hitem, přesto je udivující, co tvůrci dokázali natočit s rozpočtem 3–5 milionů dolarů. Whanellův film tone ve tmavých lokacích, efektně nasvícených neonovými světly. Až na pár záběrů futuristického města se většinou odehrává v interiérech, špinavých uličkách nebo otevřené krajině. Hlavní roli hraje úplně neznámý herec, který ale nápadně připomíná Toma Hardyho. Akční scény jsou komorní a snaží se vytlouct maximum z každého scifistického vynálezu a krvavě zohavené mrtvoly, na které tvůrci museli vynaložit extra prostředky.

Svým způsobem Upgrade připomíná devadesátková akční béčka s kyborgy jako Cyborg Cop nebo American Cyborg, kde také tvůrci museli vykouzlit zdání futuristické podívané několika lacinými speciálními efekty. Whannellův scénář je v podstatě úplně stejně schematický, naivní a založený na tom, že pár herců v několika chudě vybavených lokacích simuluje hi-tech budoucnost.

Naproti nim má ale výhodu v tom, že Whannell vytvořil opravdu poutavý, vtipný a zároveň v rámci možností rafinovaný scénář. Daří se mu zábavně přehánět klišé až do osvobozující karikatury – ať už je to staromódní chlapáctví Greye, který opravuje stará auta a nemá rád moderní techniku, nerdovská asociálnost vynálezce Erona, nebo samotná zápletka, která je variací na několik filmů zároveň, včetně Přání smrti, Innerspace nebo Ďábelského sémě. Po dobře známých zákrutách ale vede své diváky až k celkem nečekanému cynickému závěru.

Čelisti radí: před Zahradnictvím uteč, u Uteč zůstaň!

Z filmu Zahradnictví: Rodinný přítel

Ze čtvrteční skrumáže novinek filmové distribuce dost nekompromisně vystoupil debut Jordana Peela s nabádavým názvem Uteč. Neutekli jsme a dobře jsme udělali. Kéž by se to samé dalo říct o návratu dua Hřebejk–Jarchovský k postavám z Pelíšků.

Upgrade navíc dobře funguje jako hodně zvláštní variace na akční komedie ve stylu „buddy movie“, parťáckého filmu, kde se spolu neustále kočkují dva detektivové s různými povahami. V Upgrade je ale jeden z detektivů v hlavě toho druhého – je to umělá inteligence STEM nahraná v mikročipu v Greyově páteři.

Upgrade je typ sci-fi, jaká v dnešní době sice ani zdaleka nezmizela, ale málokdo ji dělá opravdu dobře. Whannellova úsporná variace na oldschoolový kyberpunk je především dobře odsypávající bezstarostná zábava, ovšem s pár příjemně překvapivými esy v rukávu.

Více o boji paraplegiků s kyberneticky modifikovanými zločinci a o velkolepé budoucnosti za pět milionů dolarů si poslechněte v recenzi Antonína Tesaře.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.