Je to rozbité, vidím jen černou obrazovku! Stanou se audiohry novým trendem?

22. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy poslech - poslouchat

Důkaz 111 je první česká interaktivní hra založená pouze na zvuku. Větvením příběhu může připomínat gamebooky nebo hry typu This War of Mine – ale bez vizuálního doprovodu. Jsou audiohry slepou vývojovou uličkou, nebo novým trendem? „V zahraničí je podobných projektů minimum, i proto už pracujeme na anglické verzi. Celosvětově je navíc silná orientace k podcastům a zvukovému obsahu,“ říká Tomáš Oramus, iniciátor a game designér audiohry Důkaz 111.

„Prvotní idea byla vytvořit interaktivní rozvětvený příběh, který byl v době, kdy jsme to s kamarády řešili, tedy před nějakými pěti, šesti lety, poměrně populární,“ vrací se k počátkům celého nápadu Tomáš Oramus. „Myslel jsem si, že když se udělá hra jen zvuková, bude to mnohem jednodušší, ale realita byla samozřejmě trochu jiná. Celý koncept byl v podstatě nový a neměli jsme z čeho vycházet, takže jsme museli spoustu postupů vymýšlet a přicházet na všechno sami,“ dodává.

Podobných projektů je podle Tomáše Oramuse i v zahraničí zatím minimum. Často se v případě audioher jedná spíš o již existující, klasické hry, například šachy, speciálně upravené pro nevidomé.

„Co se týká žánru interaktivního příběhu, tak sice něco málo existuje, ale oproti naší hře je to osekanější. I proto, že jsem profesí zvukař, dali jsme si jak na namluvení postav, tak veškerých ruších a zvukovém obalu opravdu záležet. A namísto rušivého ovládání hlasem jsme zvolili swipování neboli pohyby prstů na stranu.“

Tomáš Oramus

Přestože se snažili nepodcenit informace o tom, že se jedná o čistě zvukovou hru, dostali prý od několika hráčů zprávy o tom, že je Důkaz 111 rozbitý, protože je vidět jen černá obrazovka. „Naštěstí jich bylo minimum. Daleko víc lidí nám naopak psalo, že ve strašidelných pasážích měli opravdu husí kůži.“

Nejvíc prý ale Tomáše potěšily ohlasy právě od nevidomých hráčů, podobná hra totiž v češtině dosud neexistovala. „Co nás opravdu mile překvapilo, když jsme zjistili, že jeden nevidomý dokonce dělal live stream naší hry, takže byla vidět jen černá obrazovka a do toho slyšet jeho komentáře při hraní.“

Jakému tématu se Tomáš Oramus věnuje ve své dizertační práci? Mají hráči vyšší tep při hraní hororové zombie klasiky Resident Evil na televizi nebo ve virtuální realitě? A jak bude vypadat nový obor na pražské FAMU zaměřený na herní design? Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio