Jezdit v Praze na kole jako forma protestu. Magistrála se blokovala už před třiatřiceti lety

14. březen 2023

Pražská doprava je bitevní pole, na kterém se cyklistice dlouhodobě nedaří překročit obranný val mýtů. V posledních dnech obletěla sociální sítě fotka údajně nezodpovědného rodiče, který s malými dětmi vyrazil na kole přes jednu z holešovických křižovatek. Při srovnání podobných fotografií z jiných metropolí fotka rodiče s dítětem na cyklostezce tak absurdně nevypadá. Jaký je současný stav cyklistické infrastruktury v Praze rozebírám s Vratislavem Fillerem ze spolku AutoMat.

„V posledním volebním období vzniklo čtyřicet kilometrů cyklostezek nebo umožnění jízdy po chodníku. To vypadá docela dobře, ale pořád to nestačí. Cyklopruhy jsou víc vidět a za Scheinherra jich přibývalo dvakrát třikrát rychleji než předtím,“ poukazuje na nedávný trend dopravní expert AutoMatu Vratislav Filler.

Sergio Almieda

Podle mediálně propíraného pražského cyklisty Sergio Almiedy ale nejsou cyklostezky dostatečně provázané a jde zejména o cyklopruhy nebo koridory na stávajících komunikacích pro auta nebo pěší. „Je to strašně jednoduché, je třeba budovat oddělené cyklostezky. To jsou trasy oddělené od pěších i ostatní dopravy. V Praze je pár set metrů, ostatní trasy jsou vždy smíšené. Cyklopruhy se objevují a mizí z ničeho nic,“ stěžuje si Almeida, který žil a dopravoval se na kole v různých evropských metropolích a na pražské magistrále nakreslil vlastnoručně cyklopruh, načež ho zajistila Policie.

Zástupce sdružení Automat Vratislav Filler

Podle Fillera to zas tak jednoduché není. „Na cyklostezku je potřeba dva a čtvrt metru souvisle. Zjistíte, že byste to musel ubrat z parkování nebo z tramvajové zastávky. Udělat cyklostezku je najednou v centru neprosaditelné.“ V Praze je znát tendence k většímu začleňování, ale zůstávají řešení smíšená s chodci a často jde jen o legalizaci jízdy na chodníku. Duální infrastruktura se dá zřídit poměrně snadno, nevýhodou ale je, že neoddělí cyklisty od motorové dopravy a pěších.

Praha asi nikdy nebude Amsterdam. Město chce nabídnout řešení pro cyklisty, kteří jsou schopni jezdit v provozu. Zdejší vize je mít cyklodopravu jako doplňkový mód, čili asi 5 až 10 % objemu dopravy. Podle dat TSK se odbaví momentálně v Praze na kole 1 % veškeré dopravy. Mezi cyklisty se ovšem v Praze počítá 450 tisíc osob.

Podle ročního měření ovzduší organizace Senzorvzduchu koncentrace zdraví škodlivého oxidu dusičitého v Praze překračuje české i evropské normy a doporučení Světové zdravotnické organizace. Můžou za to z velké části silné koncentrace aut se spalovacími motory v ulicích města. „Alternativou k přebujelé automobilové dopravě je zkvalitňovat v Praze veřejnou dopravu. Prostor je hlavně v příměstské železnici. Nemáme S-Bahn, který by jezdil po deseti minutách z okrajových částí Prahy a Středočeského kraje. Stále přibývá laciná parkovací kapacita na ulici,“ vysvětluje Vratislav Filler, který vidí cestu ve snižování parkovacích míst v centru a naopak zřízení lepších P+R parkovišť na okrajích. Zajímavé je, že pražská magistrála byla vnímána jako šrám v pražském veřejném prostoru už v roce 1990.

Jak to vypadá s humanizací magistrály? Kdo všechno může využívat kvalitní cyklistickou infrastrukturu? Jaké jsou plány Evropského parlamentu na zvýšení podílu cyklistické dopravy v Evropské unii? Poslechněte si celé Podhoubí.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka