Jezdkyně na vlnách hluku. Špína naslouchá ženské a queer noisové scéně

03684692.jpeg
03684692.jpeg

Boys with toys? Ironicky se tak občas popisuje noisová a power electronics scéna. Nemůžeme ji ovšem vnímat čistě jako mužskou záležitost, v těchto žánrech působí velké množství výrazných ženských a trans hudebníků. Na ty pro nás nejzajímavější jsme se zaměřili v celém díle Špíny věnovaném právě této trochu opomíjené scéně.

V noise a power electronics se pohybuje v současné době velké množství zajímavých umělkyni a performerek, my jsme si vybrali příklady z poslední doby, na které v jiných dílech Špíny nezbyl čas. Patří mezi ně i americký projekt Dreamcrusher, který tvoří už od roku 2003 a ve svém noisu se silně zaměřuje na témata menšin, trans a queer lidí a tituluje se jako „nihilist queer revolt music“. Politika je přítomná i v ambientněji laděné tvorbě Švédky Marie W. Horn, jejíž loňská deska Kontrapoetik vychází z příběhu potlačeného dělnického povstání v jednom z chudých regionů na severu Švédska. Ze severu jsme vybrali i našíi dánskou oblíbenkyni Puce Mary, spjatou s kodaňským labelem Posh Isolation. Společným jmenovatelem obou zmíněných Seveřanek je jejich skladatelská vyspělost nebo schopnost pracovat s prostředím, ve kterém vystupují. Performance, často vypjaté či násilné, jsou totiž nedílnou součástí této scény.

Zabrousili jsme také do Austrálie, odkud pochází hned dva projekty, kterým jsme se věnovali. Uboa, za níž stojí Xandra Metcalfe z Melbourne, vytváří agresivní a hi-fi temný noise, ve kterém se vyznává ze svých depresivních stavů i sebevražedných epizod a frustrací spojených s každodenností člověka procházejícího tranzicí z muže na ženu. Její forma emocionálního ventilu skrze noise snese přirovnání například s mnohem známější Američankou Lingua Ignota a dá se navázat i na východiska, která ve své tvorbě zmiňuje projekt Dreamcrusher. Na druhé straně stojí taktéž melbournská umělkyně Harriet Kate Morgan, vystupující pod přezdívkou Military Position. Ta ovšem vyznává spíše cestu dřevního noisu včetně klasických atributů, jako jsou BDSM oblečení nebo řetězy.

Na co apeluje ve své tvorbě non-binary člověk stojící za projektem Dreamcrusher? Dají se vůbec srovnávat Puce Mary a Pharmakon? A kdo založil feministickou satanskou církev? To se dozvíte v celém díle Špíny o ženské a queer noisové scéně!

Tracklist:

Dreamcrusher – Codeine Eyes
Puce Mary – Red Desert
Pharmakon – Somatic
Uboa – The Origin of My Depression
Military Position – A Womans Work Is Never Done
Maria W. Horn – Ave
Pod Blotz – The Infinite Now