„Jsme v posthypnotickém transu výchovy,“ říká k neprobuzené spiritualitě kulturoložka Kamila Němečková

meditace - rozjímání - v přírodě
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy meditace - rozjímání - v přírodě

Česká republika bývá tradičně označována za jednu z nejateističtějších zemí na světě. Toto tvrzení částečně vychází z průzkumy zjištěného nízkého množství lidí, kteří se hlásí k nějaké církvi nebo náboženské tradici. Nemusí však reflektovat nemalé množství lidí, kteří jsou sice vůči náboženství rezervovaní, ale vůči duchovním otázkám jsou naopak otevření. Spiritualitu takových lidí charakterizuje především pestrost. 

O tom, jak by mohla vypadat nenáboženská spiritualita opřená o poznatky vědy, přišla do Hergot!u pohovořit kulturoložka Kamila Němečková.

Ve svých úvahách vychází z chápání spirituality jako jedné ze stránek, která spoluutváří člověka. „Nahlížím na člověka jako na bio-psycho-socio-spirituální bytost. Spiritualita je něco, co k nám bytostně patří, co nás činí lidskou bytostí, co je s námi neodmyslitelně spojeno,“ vysvětluje Kamila Němečková a upřesňuje, že duchovnost nemusí být vždy pozitivní. „Buď ji prožíváme, neprožíváme, můžeme ji mít zakrnělou, můžeme ji mít pokleslou, můžeme ji mít destruktivní. V té destruktivní podobě se projevuje třeba u náboženských fanatiků.“

Kamila Němečková

K zájmu o toto téma Kamilu Němečkovou přivedly její zkušenosti, které si nedokázala vysvětlit v rámci materialistického nazírání skutečnosti. „Začalo to havárií, při které se mi zpomalil čas a před očima se mi přehrál film mého života. Došlo k deformaci času,“ vzpomíná a navazuje další zkušeností. „Jednou jsem také měla vizi, ve které jsem viděla, jak přejedu dítě. Tenkrát jsem řídila docela rychle. Od té doby jsem si dávala strašný pozor. A to dítě mi skutečně do cesty vlítlo. Protože jsem byla připravená, tak jsem to auto ubrzdila.“

Nyní se Kamila Němečková snaží na takovéto zkušenosti nazírat na základě vědeckých poznatků, které by je mohly vysvětlovat. V centru její pozornosti je mimo jiné kvantová fyzika, astrofyzika, biologie, neurověda a analytická psychologie Carla Gustava Junga. Proč ale, pokud jsou tyto zkušenosti reálné a materialistickým způsobem nevysvětlitelné, existují lidé, kteří je nezažívají? „Je to nastavením společnosti. Zdeněk Neubauer říká, že jsme v posthypnotickém transu výchovy. To paradigma, ve kterém jsme vyrostli, je tak silné, že nám předdefinovává, jak se ke světu stavíme, a my už máme ta okna v sobě zavřená,“ odpovídá na otázku Kamila Němečková.

Jaké byly další zkušenosti, které Kamilu Němečkovou ještě více posunuly na cestě prozkoumávání nenáboženské spirituality? Jak konkrétně mají přispívat objevy zmíněných věd k osvětlení těchto zkušeností? Chápe svou spiritualitu Kamila Němečková jako vědeckou? A jakou literaturu by zájemcům o toto téma doporučila? Poslechněte si celý Hergot!