Kdy se digitální Radio Wave rozšíří do autorádií?

22. červenec 2014

Když Radio Wave v roce 2008 skončilo na FM vlnách a přešlo plně na digitál, prakticky skončila možnost pustit si ho v autě. Snažili jsme se zjistit, jak se za bezmála šest let změnila situace. Jak moc jsou u nás v autech rozšířené digitální přijímače? A kdy si bude moct svou oblíbenou (tj. naši) stanici naladit každý z 6,6 milionu českých řidičů?

„Pokud tady bude jezdit hodně aut s digitálními tunery, tak bude o to větší tlak na český stát, aby s digitalizací rozhlasového trhu něco udělal. V tuto chvíli jsme léta za vývojem a ještě další nabereme,“ říká vedoucí redaktor Motožurnálu a Zelené vlny Českého rozhlasu Jan Říha.

Nejdál v Evropě s digitalizací rozhlasu je zatím Nizozemsko, Dánsko, Švýcarsko nebo Velká Británie. Tyto země mají většinu svého území pokrytou digitálním signálem. „Britové jsou v oblasti vysílání DAB signálu nejvíc napřed, je tam i největší poptávka. Třeba u Octavie je tam nabídkový koncept postaven tak, že i nejlevnější model už má rádio s DAB. Vůbec se to tam neřeší jako mimořádná výbava, je to standard,“ přibližuje situaci na britském automobilovém trhu koordinátor produktového marketingu ŠKODA AUTO Jiří Soják.

Zatímco v Británii jezdí 100 % Octavií s digitálním rádiem, v České republice je to pouhých 6 %, což představuje zhruba 10 tisíc aut. „Dávat to do 100 % vozů by znamenalo 94 % zákazníků vůz zdražit, byť se bavíme o mírných částkách. My máme nabídku postavenou flexibilně a důvod, proč není DAB v základním vybavení stoprocentně, je cena,“ vysvětluje Soják. Po celém světě jezdí podle statistik zhruba 177 tisíc škodovek se zabudovaným digitálním rádiem.

00325496.jpeg

Výhody digitálního vysílání jsou nezpochybnitelné. Do kmitočtového rozsahu je možné umístit víc přenášených programů. Frekvence analogového vysílání jsou v tuto chvíli již téměř plné, nemohou tak vznikat nové stanice, proto je digitalizace nevyhnutelná. „Pokud dojde k digitalizaci, tak třeba v dopravě a zpravodajství to přinese velkou revoluci. Do rádií a navigací se dostane mnohem víc informací přes systém, který to umožňuje přetavit v dopravní informace, tudíž rady, jak objet kolonu, a další věci,“ říká Jan Říha.

Jako ve všech sférách obchodu i zde platí, že když něco začíná nebo je toho málo, bývá to obvykle dražší. To znamená, že digitální rádia stojí řádově o několik tisíc korun víc než přístroje analogové. „Teď je to na tom, jak budou rozhlasové stanice a vysílatelé nabízet digitální vysílání ve zkušebních provozech a také jak odvážné budou automobilky, zda přijdou s aktivní nabídkou, a jak si to lidé budou kupovat,“ popisuje současnou situaci Říha.

Definitivní přechod z analogového na digitální rozhlasové vysílání je zatím českou vládou stanoven na rok 2025, kdy by mělo dojít k úplnému vypnutí analogu.

autor: Martin Melichar
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka