Když (ne)ticho porušuje autorská práva aneb D. J. Detweiler versus SoundCloud

15. prosinec 2015

D. J. Detweiler je známý především svými flute dropy, tedy remixy známých hitů s dodanou stopou neobratně zahrané zobcové flétny. Proto asi není příliš překvapující, že se v posledních týdnech dostal do titulků mnoha hudebních serverů za pomoci prvotřídního trollingu. Tentokrát se do jeho hledáčku nedostaly klubové klasiky, ale server SoundCloud.

Ve svém konfliktu se SoundCloudem není D. J. Detweiler sám. Server se během posledního roku ocitl mezi mlýnskými kameny zájmu svých uživatelů, hudebníků a velkých vydavatelství. Po spoustě kompromisů se zdá, že se serveru nepodařilo vyhovět požadavkům ani jedné ze stran, a naopak spíše všechny ještě více popudil. A žádné definitivní řešení, které by uspokojilo všechny, se na obzoru nerýsuje.

Čtěte také

D. J. Detweiler neprojevil svůj nesouhlas se směřováním SoundCloudu poprvé. Už v průběhu letošního léta smazal ze serveru všechny své tracky (respektive remixy) a nahradil je počítačovým hlasem namluvenými zvukovými vzkazy, jimiž zesměšňuje SoundCloud, třeba takto: „Toto je vzkaz od SoundCloudu. Velké labely nás rozplakaly, a my proto musíme dělat všechno, co po nás chtějí. Proto jsme přemazali tenhle parádní remix touto zprávou.“

Tentokrát se Detweiler rozhodl jít ještě o krok dál. Na sociálních sítích vzbudil pozornost printscreenem zprávy od SoundCloudu, ve které mu oznamují, že kvůli tomu, že skladba obsahuje copyrightovaný materiál, odstraňují jeho remix skladby 4’33 od Johna Cage. Původní skladba je ovšem konceptuální kousek, který si hraje s tichem. Skladba neobsahuje žádné noty a jednou z jejích point je fakt, že ticho ve skutečnosti neexistuje. Při jejím poslechu jste vystaveni zvukům svého okolí, ať už je to nejisté obecenstvo v koncertním sále, nebo zvuky vašeho obydlí.

Vše je ovšem trochu komplikovanější. Detweiler na svůj SoundCloud nenahrál skutečně ticho, ale skladbu What Do You Mean od Justina Biebera. SoundCloud se hají, že proto jeho „remix“ smazal. Podle Detweilera je to však irelevantní. Podle něho je veškerá tvorba o kopírování a přeměně nápadů. Serveru Business Insider řekl, že remix udělal pro zábavu a aby otevřel debatu o autorských právech.

Čtěte také

„Tvořím remix původního provedení skladby Johnem Cagem. Jediný rozdíl je, že ho dělám v roce 2015 a na internetu, místo koncertního sálu, jak skladbu představil Cage. Celé prostředí okolo toho, co dělám, je součástí mého provedení, protože všichni reagují,“ řekl Detweiler serveru Engadget. „Veškerý obsah, který z něho vychází, je součástí toho remixu.“

„Když mám smlouvu s velkým vydavatelstvím, mohu udělat remix dalšího hudebníka upsaného velkému labelu a nahrát ho na internet. Když je pak daný remix úspěšný, obě vydavatelství spolu uzavřou dohodu a já dostanu svůj podíl. Tohle by se mělo dít samo od sebe, beze smluv a bez upsání se velkému labelu. Podle mě žijeme v prostředí remixové kultury a tři korporace by se to neměly snažit změnit. Měly by se poučit z toho, v jaké době žijeme, a klidně na tom vydělat, pokud tak chtějí,“ vyjádřil se pro nás Detweiler.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka