Kill
Uchrochtaný úchylák se chystá si za svých 75 dolarů užít trochu radosti v nemocnici. Už se sápe na zakoupenou pacientku. Myslí si, že je v kómatu, ale ona už není. A navíc to není jen tak nějaká slečinka, ale Tarantinova hrdinka, vražedkyně Černá mamba...
Celá epizoda, kterou jsem právě "co nejveřejnoprávnějším slovníkem" popsal, je jedním z obvyklých koření Tarantinových filmů. Strategická hra režiséra s divákem proti postavě/ postavám. V Tarantinově novém filmu Kill Bill patří k nejlepším sekvencím. Na závěr drsné vyústění, které leckoho přinutí sklopit zrak, leckoho přemýšlet nad významem x-tého litru krve a leckoho pobaví přemrštěnost (chuť), s jakou režisér brutalitu ukazuje. A to je pak Tarantinův fanoušek, ostatně trénovaný v řadě krváků.
Já bych na novém filmu ocenil spíš péči o odbočky v hravě komplikované naraci základní fabule, vyjádřitelné devíti slovy: hlavní hrdinku Nevěstu tak docela nezabili, takže se mstí. Dělá to pěkně napřeskáčku a jen smradlavá komerce způsobí, že si Nevěsta musí nechat tři padouchy na další díl. Nepodstatná historka, nadsazující vítěznou popovou prvoplánovost současné kultury, aniž by se jí sama zcela zřekla a komplikující sebe sama už tím, jak je vyprávěna - to byl, aspoň v čase Pulp Fiction, docela dobrý nápad. Pokud pomineme často až rádobykultovní ubohosti, které jsou stejně dotažené jako u každého (jiného) béčkaře, zbyde nám v Billovi řada odkazů na brakovou, hongkongskou nebo (narcistně) na Tarantinovu vlastní kinematografii. Celistvý styl nahradil nárůst cákanců červeně a právě odkazy, bez kterých by se film měl obejít, i když se proklamuje jako pocta, tedy film z rodu těch hrdě sekundárních. Proč? No, protože to měl být "nejlepší akční film všech dob". Nebudu Tarantinovi tenhle slogánek dál rozmazávat po jeho filmu, ale je jisté, že po premiéře už pro taková prohlášení argumenty nenajdeme.
Když člověk dlouho neviděl film, ke kterému by naprosto nic necítil, úplně zapomene, že mu může být hlavní hrdinka tak šumafuk. Nevěsta Umy Thurmanová je sveřepě, dokonale nijaká. A být to tak nemělo. Vizte scénu, kdy se nevěsta probere z kómatu a zjistí, že přišla o dítě. A prozrazuje to údajně i scénář, který najdete tady . Divák cítí jenom chlad, případně se těší, až už rychle bude nějaká scéna, která by byla vtipná, nebo aspoň brutální.
No, a scéna masakru v čajovně. To teď musí být v každém megafilmu? Barvy se mění, variace se variují, někdy se chytíte a pobavíte bezúčelnou maličkostí. Ale důležitější je, že jednou už není kam gradovat. Jakuza je mrtvá úplně celá, jeden populární blbeček - trochu jako odkaz - nakonec a zbyde jenom paní mistrová, O-Ren Ishi (Lucy Liu). Následuje scéna boje O-Ren Ishi a Nevěsty s důležitým příznakem hravosti. Solidní, ale nic víc, je ještě návštěva u Hattoriho Hanzy.
Druhému dílu dám asi šanci, ale nevím, jestli se všechno nevyčerpalo vtipným "starým příslovím" (starým klingonským příslovím) na úvod: Pomsta je pokrm, který je nejlépe podávat za studena." Je to zkrátka hodně chladná podívaná.
(Kill Bill: Vol. 1 / české stránky, USA, 2003, 110 min, hrají: Uma Thurman, Lucy Liu, Daryl Hannah, David Carradine, hudba: The RZA (Wu Tang Clan), scénář: Quentin Tarantino, Uma Thurman, režie: Quentin Tarantino)
Česká premiéra: 10.10.2003
Za zhlédnutí ovšem kromě filmu rozhodně stojí obě internetové stránky. Jak česká stránka Kill Bill, tak americký web! Čeká vás spousta skvělých flashových animací, zvuků, ukázek muziky a obrázků. Tvůrci se na těchto stránkách opravdu vyřádili!
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.