Prostřílet se do Koreje

25. březen 2015

Temná hala, pavilon K. Vzduchem se nesou výstřely, občas se ozve výbuch. Dav lidí se těsná za zábranami. Dvě velká projekční plátna přitahují stovky očí. Třetí den mistrovství České republiky v počítačových hrách je na brněnském Invexu v plném proudu.

"Vpravo," okřikne mě muž z ochranky, když jsem jen trochu vybočil z řady směřující do pavilonu K. Svým tělem dělí vstupní prostor na dvě části. Jedním vtéká řeka lidí dovnitř, druhým ven. Hala je naplněná lidmi, kteří sledují souboje na život a na smrt. Moderátor komentuje to, co se děje na projekčním plátně: "Teď jde o sekundy. Spider udělal chybu. Měl zůstat mrtvý, neměl se znovu objevovat." Dvě stovky hráčů, kteří prošly úspěšně on-line kvalifikací, bojují od 8. do 10. října na brněnském výstavišti o titul mistrů České republiky v počítačových hrách. Hraje se také o účast ve finále World Cyber Games 2002, které proběhne na přelomu října a listopadu v Jižní Koreji. Letenky čekají na pět nejlepších hráčů v individuálních hrách a na tým, který se prostřílí k vítězství ve hře Half Life: Couter Strike. Diváci jsou od hráčů odděleni kovovými zábranami, jaké se obvykle objevují na koncertech rockových hvězd. Sledují monitory, na kterých se odehrává děj her Unreal Tournament, Quake III Arena, Starcraft: Broodwar, Warcraft III nebo výše zmiňovaného Half Life: Couter Strike. Hry jsou navíc střídavě promítány na dvě velká projekční plátna.

00093980.jpeg

"Jsou dole. Jdeme, všichni najednou. Za třicet vteřin. Dvacet. Deset. Jdeme!" Jednotlivé týmy sedí u počítačů a pokoušejí se zlikvidovat soupeře. Vedoucí křičí rozkazy. Spoluhráči reagují. Zní to trochu jako mistrovství republiky v užívání vulgárních výrazů. Se sluchátky a mikrofony soutěžící připomínají posádku letadla a to jim, společně s přítmím a září monitorů, dodává důležitost. Každý příkaz, který se hernímu laikovi musí zdát naprosto nesrozumitelný, zvyšuje v očích pozorovatele autoritu vedoucího. Akce se prostřednictvím vášnivé komunikace přenáší z útrob počítače mezi jednotlivé hráče týmu a stává se tím alespoň trochu reálnou. Soupeřící týmy jsou od sebe odděleny masou diváků. Nepřítel schovaný za bukem tak dokáže opravdu překvapit.

Oproti hráčům Quake nebo Counter Strike vypadají stratégové hrající Warcraft poklidně. Už jen proto, že hrají sami. Posouvají svá miniaturní vojska po monitoru a navenek nepůsobí nijak rozvášněně. Většinu času se Warcraft neobjevuje dokonce ani na projekčním plátně. 3D střílečky jsou prostě divácky atraktivnější. Výbuch střídá střelbu, střelba střídá výbuch. Děj se ubírá vpřed rychlostí, která znemožňuje nezkušenému oku pochopit, co se na plátně vlastně děje. Ještě, že vše komentuje moderátor. Co chvíli se rozletí hrdina na několik zakrvavených kousků. Hned se ale objeví hrdina nový. Pokračuje v masakrování nepřátel a pobíhání v trojrozměrném prostoru.

00093981.jpeg

Finále hry Half Life: Counter Strike vrcholí. Tým Neophyte právě hraje o cestu do Koreje. "Jsem mrtvý," vykřikne vedoucí. Vypadá to, že je vše ztraceno a vyhrál tým někde na druhém konci haly. Kluci ještě chvíli hrají a poté se v poklidu zvedají a sledují, co se děje na projekčním plátně. "Jak se vám hrálo?" ptám se. "Dobře." "A jak jste dopadli?" "Vyhráli jsme." V klidu. Jakoby nešlo o Koreu.

Výsledky a více informací najdete na wcg.progamers.cz .

Spustit audio