Komiks Svatá Barbora o „kuřimské kauze“ ukazuje, že k šílenství máme blízko všichni

16. březen 2018
Z komiksu Svatá Barbora

Týrání dětí, dospělá žena vydávající se za malou Aničku a posléze i školáka Adama, sekta Hnutí Grálu... Zamotaná kuřimská kauza, která hýbala před více než deseti lety celým Českem, se teď vrací na stránkách komiksu Svatá Barbora od tria Marek Šindelka, Vojtěch Mašek a Marek Pokorný.

Komiks nestaví do hlavní role Barboru Škrlovou, ústřední postavu kuřimské kauzy, ale novinářku Andreu. „Obsadili jsme ji tam jako naše alter ego. Do jisté míry symbolizuje náš voyeurismus. Chtěli jsme být kritičtí i sami k sobě, ke své posedlosti přijít tomu na kloub. Na konci to vygraduje v halucinogenní scénu, kdy se ocitá tváří v tvář svému hladu po pravdě a najednou si uvědomuje, že ta šílená Barbora, po které celou dobu pátrá, je jí daleko blíž, než si myslela. Že jsou si v něčem možná velice podobné,“ vysvětluje Marek Šindelka.

Marek Šindelka a komiks Svatá Barbora

I když na samém začátku byla právě fascinace spletitým příběhem a touha autorů kauzu rozlousknout, postupně je víc a víc zajímal celospolečenský přesah a role médií v celé kauze. „Zajímalo nás, jak se kolektivně produkujou příběhy, jak se vytváří velké mediální kauzy. A co se to děje s lidma, že jsou schopní konzumovat několik měsíců utrpení dětí v hlavním vysílacím čase,“ uvažuje Šindelka a jedním dechem dodává, že sám nebyl výjimkou. 

„Zaskočil nás náš hlad po pravdě, voyeurismus, slídilství. To, že možná nejsme o nic lepší než bulvár. Nevěděli jsme, jak se tomu postavit.“ Výsledkem je, že některé postavy a linky příběhu autoři zcela vypustili, a tím se posunuli na pole fikce. „Hrozně se nám ulevilo, že nemusíme plnit dokumentární linku,“ dodává Šindelka. 

Z komiksu Svatá Barbora

Proč trvalo dokončení komiksu dlouhých šest let? Co byly pro autory nepřekročitelné morální hranice? A jsou větší blázni členové sekty, nebo lidé, kteří vše lačně sledují v bulváru? Poslechněte si celý rozhovor s Markem Šindelkou.