Komiksový seriál The Boys hlásá, že superhrdinská aura rupne, když se na ni dupne
Tohle rande Hughiemu nevyšlo: jeho přítelkyní omylem proběhl A-Train, nejrychlejší člověk světa a člen elitního týmu superhrdinů. Mocná korporace Vought, která se stará o jejich mediální obraz, chce politováníhodný případ ututlat nejen proto, že se blíží hlasování o zákonu, který by jejich klientům umožnil vstup do amerických ozbrojených sil. Zdrcený mladík, kterému zůstaly jen ruce jeho dívky pro pláč, se proto přidá k samozvaným mstitelům superhrdinského bezpráví.
Tady totiž nejsme v Marvelu, kde platí patetické hlášky o tom, že s velkou mocí přichází velká zodpovědnost. Ve Vought Cinematic Universe se při náboru nových akvizic řídí heslem „Čím blbější, tím tvárnější“ a nejdůležitější je prodat produkt do každého amerického zapadákova. Jejich vlajkový tým tak připomíná popovou skupinu, kde má každý jasně určenou roli. Homelander je vzor všech ctností a rozený vůdce, Queen Maeve jeho oporou a zástupkyní, Deep citlivý hoch trpící environmentálním žalem, A-Train hláškující dříč a nově příchozí Starlight křesťanská panna odvedle. Tolik marketing. V reálu jsou to všichni amorální psychopati, vyhořelí cynici, notoričtí feťáci a nenapravitelní naivové.
Opravdoví od Ennise
Seriál Amazonu The Boys vznikl podle stejnojmenného komiksu Gartha Ennise, jehož první dva svazky vyšly česky pod názvem Banda. Irský scenárista se v americkém mainstreamu uchytil díky hororově laděné sérii Hellblazer. Autorskými komiksy Preacher a Hitman si vysloužil přezdívku komiksový Tarantino a pověst tvůrce, který programově dehonestuje superhrdinský mýtus. Rozhodně tedy nenavazuje na revizionistické komiksy Franka Millera nebo Alana Moora, kteří superhrdinům dodali tragický rozměr těch, co jsou pronásledováni dávnými traumaty, vlastní smrtelností a ve svých misích mohou bolestně selhat. Ennisovi naopak není nic svaté. Superhrdiny srdečně nenávidí a využívá každou příležitost k tomu, aby je zesměšnil. Neváhá třeba jejich nájemného zabijáka Tommyho Monaghana nechat vyzvracet na Batmana a heavymetalového superbijce z vesmíru Loba nedobrovolně ožení s homosexuálem jménem Bueno.
The Boys jsou esencí Ennisova přístupu a Amazon s nimi přichází ve správný čas. Komiksové adaptace a jejich nekonečné sequely patří v Hollywoodu k nejžádanějšímu zboží. Marvelovské univerzum ovládlo globální popkulturu a určuje současnou podobu superhrdinského mýtu. Tvůrci seriálu si utahují z procesů, jak se takový mýtus utváří, a vysmívají se způsobům jeho kapitalizace. Všechno, co Homelander a spol. udělají, je tu prohnané přes filtr důmyslného marketingu. Jejich práce obnáší z deseti procent potírání zločinu a z devadesáti panáčkování před nadřízenými a opakování naučených frází přesně cílených na konkrétní publikum. Deep, který rozumí řeči zvířat, propaguje zábavní park Oceanland, v němž ale delfíni trpí depresí, a poslušná holka Starlight, která má ve světlejších chvilkách nutkání říkat pravdu, je vyslána na křesťanský con šíleného televizního kazatele.
Směšnost popkultury
Přitom je snadné spojit si všechny postavy s obrazy pevně vrostlými do naší popkulturní paměti. Jsou to karikatury notoricky známých archetypů bez jakéhokoliv vnitřního kodexu, jejichž morálku určují čistě potřeby jejich vlastníků. Zároveň ovšem procházejí pozoruhodným vývojem. Například Deep se postupně stává ze zavrženíhodného hovada politováníhodným idiotem: poté, co se proflákne, že sexuálně obtěžoval Starlight, je uklizen do zapadákova kdesi v Ohiu. Tam ochutná vlastní medicínu, když si do postele přizve sexuální predátorku s fetišem na jeho žábry, a v progradující mizérii nakonec neumí zachránit ani o milost žadonícího humra z místní sámošky.
The Boys polemizují s infantilní touhou po nedostižných vzorech a ukazují na jejich kýčovitost. Zpochybňují autenticitu toho, čemu máme tendenci věřit a ke komu vzhlížíme. Vrací naopak hlas obyčejným smrtelníkům, kterých se nikdo neptal, jakou roli chtějí v příbězích superhrdinů hrát. Jedna z nejvtipnějších scén seriálu se ostatně odehrává v prostředí podpůrné skupiny pro ty, kteří se stali vedlejšími oběťmi jejich působení. The Boys jsou vakcína proti superhrdinskému mýtu, který byl už v Ennisově pojetí spíš virus. Smích tu má očistnou funkci. Ve chvíli, kdy se dokážeme okázalým gestům nadlidí v bizarních trikotech smát, začne být složitější je nekriticky přijímat i akceptovat domnělé autority, které nám říkají, co sledovat, co si koupit nebo co si myslet.
Jak to dopadne, když se superhrdinové urvou ze řetězu? Seriál The Boys podle komiksové předlohy Gartha Ennise je vtipná komedie o kýčem zamořené popkultuře i výsměch samozvaným autoritám.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.