Komiksový sochař Aleš Kot

03266935.jpeg
03266935.jpeg
0:00
/
0:00

Nakladatelství Crew letos v říjnu vydalo první svazek komiksové špionážní série ZERO z pera českého scenáristy Aleše Kota. Nevyzpytatelný a surový příběh netradičního Jamese Bonda pro tohle století ovšem není jediným překvapivým, čtenáři i kritikou opěvovaným komiksem mladého uvědomělého autora, o němž je rozhodně víc slyšet v zámoří než v jeho rodné vlasti.

Aleš Kot byl už od mala velkým fanouškem americké komiksové produkce, kterou nasával převážně přes magazín Crew. Ještě předtím než si sám troufl vstoupit na gigantický komiksový trh v Americe v roli scenáristy, rozhodl se sám sobě dokázat, že na něco takového vůbec má. Zkouškou ohněm se pro něho stalo napsání scénáře ke komiksu, o němž navíc dopředu věděl, že reálně nikdy nevznikne. „Jmenovalo se to Wings a jednalo se o body horror, tedy horor, který se hodně zabývá otázkami ohledně těla a biologie, celé se to odehrávalo na Aljašce a příběh vyprávěl o klukovi, který se dostal na pokraj něčeho, co bylo buď šílenství, anebo to bylo nějaké vnitřní prozření, které se začalo projevovat i v určitých změnách jeho těla.“

Kot ve Spojených státech navázal trvalý kontakt s kultovním kalifornským nakladatelstvím Image, které dnes publikuje řadu neotřelých sérií, v nichž dává autorům nebývalou volnost. Český scenárista s mimořádným umem vytvářet nejednoznačné pokřivené charaktery sem rychle zapadl. Ovšem místo psaní klasické sešitové ságy raději zvolil trnitější cestu, na jejímž konci stál další plnohodnotný graphic novel s názvem Wild Children. Neboli příběh o skupince bystrých studentů, kteří důmyslně obsadí vlastní školu a jako rukojmí zajmou své pedagogy. Ty následně nadopují LSD a rozhodnou se s nimi vést diskusi o kvalitě výuky a podstatě reality.

03266936.jpeg

Wild Children na americké komiksové scéně nešly přehlédnout a Kot se nejenom uvedl jako sebejistý strůjce nápadité psychedelie, ale také jako autor rafinovaného komentáře k českému, potažmo americkému školskému systému. „Před osmnáctinami jsem si v Čechách prošel asi šesti školami a ani na jedné jsem nevydržel. A to ne proto, že bych neuměl studovat, ale prostě mi nepřišlo, že by většina učitelů měla zájem nebo vůbec věděla, jak vyučovat. Tak nějak jsem to do sebe integroval a pak se mi to samozřejmě vracelo, v médiích začaly vyskakovat víc a víc věci o masakrech na školách, do kin šel dokument Bowling for Columbine, i Marilyn Manson tehdy na tohle téma řekl věci, které jsem později zapojil právě do Wild Children. Šlo o to, že se vlastně nikdo pořádně ani nezajímal o to, co vlastně ty děti chtěly sdělit, předtím než vůbec začaly střílet,“ říká mladý autor, který ke scenáristice přistupuje jako k sochařině. Jakmile vytváří příběh, dívá se na velký neopracovaný kus kamene, z něhož postupně odsekává tak dlouho, dokud nezačne vznikat skutečně precizní socha s jasnými konturami.

Čtěte také

Stejným způsobem ostatně vznikala i jeho akční série ZERO o životní dráze brutálního superagenta jménem Edward Zero. Každý sešit této zběsilé barvité jízdy má navíc na starosti vždy jiný výtvarník, což jen podtrhuje proměnlivost samotného příběhu, který oplývá mistrně promyšlenou akcí a údernými dialogy. Právě první svazek sebraných sešitů s názvem Krize vyšel jako vůbec první Kotův komiks v Čechách.