Komplex: Krize středního věku a manželské etudy na albu Everything is Love od Beyoncé a Jay Zho

10. červenec 2018
Z videoklipu APES**T

Tentokrát jsme se vrhli na velká lidská témata, která se odrážejí na aktuálních deskách. Novinka I’m All Ears od dvojice Let’s Eat Grandma odráží turbulentní změny v životě teenagerek a velkolepá deska Everything is Love je poslední částí milostné trilogie mezi popovou star Beyoncé a rapovým podnikatelem Jay Zem

V roce 2016 vydala zpěvačka Beyoncé oceňované album Lemonade, kde zanechávala fanouškům střípky z osobního života se slavným rapperem. Odhalila tu, že ji Jay Z podvádí, a rozdmýchala tak domněnky bulváru. Lemonade se skvěle prodávala a Beyoncé sklízela oslavné recenze ze všech stran. Jay Z o rok později prolomil čtyřleté mlčení a vydal novou desku 4:44 – člověk, který neměl za celou svou kariéru potřebu se nikomu omlouvat, prosil svou manželku o odpuštění za nevěru a nezvládnutou krizi středního věku. Album pojmenoval rapper s padesátkou na krku podle času, který se ukázal na budíku brzy ráno – bezesná noc vedla k rozepsání liebesbriefu pro Beyoncé. Minulý rok se s deskou 4:44 potvrdilo, že hvězdná dvojice rozepsala velký příběh v populární kultuře a nebojí se manželskou krizi zpeněžit – letos ho uzavírá albem s klišovitým názvem Everything is Love.

Deska není jenom love story bohatých a vlivných, ale tematizuje i afroamerickou historii a hrdost. Ukazuje se to nejlépe ve velkolepém videoklipu k singlu Apeshit, který se točil v muzeu umění Louvre – skladba má být připomínkou, jak byli lidé jiné barvy pleti než bílé vymazání z historie. Pár se skupinou tanečníků prochází galerií a zastavuje se u obrazů od Mony Lisy po Korunovaci císaře Napoleona I. z období mezi lety 1804 a 1807, který je připomínkou imperiální arogance. Před klasicistním portrétem Madame Recamier z nultých let 19. století v jiné části videoklipu tančí dvě afroamerické tanečnice, aby připomněly, co na obrazu chybí – služebnictvo, které se staralo o vyobrazenou bohatou ženu. Celé album spouští napříč hudebními médii řetězovou reakci interpretací, což je jeho největší hodnotou, a zároveň minusem, protože je víc vzrušující o této solidní nahrávce přemýšlet a číst si o ní než ji skutečně poslouchat.

Playlist:
RP Boo – Back from the Future (Planet Mu Records, 2018)
Self Defense Family – Have You Considered Punk Music (Run for Cover Records, 2018)
Let´s Eat Grandma – It´s Not Just Me (Transgressive Records, 2018)
The Carters – Apeshit (Roc Nation, 2018)
The Carters – Friends (Roc Nation, 2018)
Holger Czukay & David Sylvian – Plight (Groenland Records, 2018)