Martin Macík: Rallye Dakar je stále rychlejší. K sobě do kamionu bych si nikdy nesedl
Je nejmladším pilotem kamionu v historii Rallye Dakar. Loni nejtěžší závod na světě nedokončil, letos dojel se svým týmem KM Racing na devatenáctém místě. Šestadvacetiletý Martin Macík v rozhovoru mluvil o extrémních zážitcích během závodu, možných zraněních, fyzické přípravě pilota kamionu i vztahu k otci, který ho k závodění přivedl.
„V aktuálním ročníku jsme zažili spoustu extrémů. Prvním z nich byla rychlá jízda na tratích, které jsou rovné, kde se hrozně práší a jedete pořád sto čtyřicet. Druhý extrém byl, že jsme se vyšplhali asi do čtyř tisíc sedmi set metrů nad mořem, kde jsme závodili. Tam třeba člověk nemůže dýchat, můj navigátor měl takovou bolest hlavy, že nemohl nějakou dobu fungovat,“ popisuje Martin hraniční situace proběhnuvšího 38. ročníku Rallye Dakar. K okolnostem, na které si člověk během závodu musí zvyknout, patří i kolísající teploty. V horských oblastech klesají ke třem stupňům, v nejteplejších oblastech trati se teplota v kabině kamionu vyšplhá až přes padesát stupňů. „Měli jsme technickou závadu a museli jsme v poušti strávit asi pět hodin, takže pět hodin jsme opravovali závadu na slunci, to nebylo úplně nejpříjemnější,“ dodává Martin.
„Jak mi řekl táta, jsem člověk, který potřebuje spát. Normálně spíš sedm, osm hodin denně, aby byl funkční. Během závodu máme dvanáct hodin brutální fyzický záběr a k tomu maximálně šest hodin spánku, někdy čtyři. Takže nestíháte úplně regenerovat, ale celých čtrnáct dní nás pohání adrenalin,“ přibližuje Martin svůj fyzický výdej a spánkový režim během závodu. „Trénuju celý rok, mám osobního trenéra, i když bych asi tolik trénovat nemusel. Nejvíc musím posilovat trup těla, vnitřní svalstvo, hodně břicho, záda, spodní bedra. V mém případě musím posilovat i ruce, poslední dvě etapy už jsem měl tzv. řadící loket, bolely mě šlachy. Pak musím posilovat i zadek,“ přibližuje Martin trénink pilota kamionu. Pokud by nebyl v dobré kondici, snadno by mohlo dojít ke zranění. V nejhorších případech dochází např. ke zlomení páteře.

„K sobě do závodního auta bych si nikdy nesedl. Dnes se jezdí strašně rychle, každý rok je to rychlejší. Dnes je to o fyzické výdrži jednotlivce, každou ránu cítím, jak auto skočí atd. V případě osobního auta určitě radši řídím, ke kamarádům si jako spolujezdec sednu, to mi nevadí,“ rozvádí Martin svůj nedávný komentář, že k sobě do kamionu by si jako spolujezdec nikdy nesedl. Jaký má Martin vztah ke svému otci, který kamiony staví a sám má se závoděním velké zkušenosti? Závodí v rámci Rallye Dakar i ženy? A jak Martin vnímá kritiku Rallye Dakar ve vztahu k ekologickým dopadům a ztrátám na životech?
Poslechněte si celý rozhovor.

Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.