Martin Veselovský: Hry se mají hrát a ne být jen simulátorem na emoce

16. prosinec 2017
Martin Veselovský

Do nového Questu jsme si pozvali speciálního hosta. Martin Veselovský je známý spíše jako redaktor a moderátor, ale pokud ho sledujete na sociálních sítích, možná už víte, že je i vášnivý hráč. Jaké hry hraje nejraději a co si o hrách myslí diváci DVTV?

Mohli byste si myslet, že Martin Veselovský hraje hry už od útlého dětství, ale to byste se mýlili. Přestože první vzpomínky na hry ho nachází u automatů s klasickými tituly, jako byly Space Invaders, k počítačovým hrám se dostal až kolem roku 2000 s pořízením vlastního počítače. „Největší nostalgii mám k Need for Speed: Porsche Unleashed. Někdy od roku 2001 jsme to ještě na vytáčeném připojení k internetu hráli s kamarády. Ty tratě ještě dnes znám a mám je pořád v sobě najetý,“ vzpomíná na své začátky. Počítačům zůstal věrný a dnes volný čas tráví u notebooku a nejčastěji se střílečkami Wolfenstein II: The New Colossus, Prey nebo s novým Call of Duty: World War II. Hrát víc her najednou mu problém nedělá, spíš má problém je při nabitém pracovním rozvrhu dokončovat. Jak nachází čas na hraní her mezi pracovními i rodinnými povinnostmi? Martinův trik spočívá ve výběru her, o kterých ví, že nezaberou příliš mnoho času a dají se hrát nárazově.

Quest: Letos se Call of Duty vysmát nemůžeme

03746816_2.jpeg

Vybrat letos tu nejlepší střílečku nebude jednoduché. Předem odepsané Call of Duty: Infinite Warfare totiž velmi příjemně překvapilo. To samé se dá říct i o nejnovějším přírůstku do série Final Fantasy.

Hry jsou podle Martina Veselovského již nyní srovnatelné s filmy, byť jim ještě zbývá ten poslední krok, než se dostanou do mainstreamového povědomí jako uznávané umělecké médium, a ne jen zábava pro děti. Přesto by se měly soustředit spíše na hru a zábavu a využívat všeho, co jim interaktivita nabízí. „Pokud hra má být hrána, nesmí to být jen takový chodící simulátor na emoce. Takový Firewatch má zajímavý příběh, má zajímavou grafiku, která navozuje spoustu emocí, ale za mě je to takový menší, hezky udělaný film. Není to pro mě ta počítačová hra, jak si ji představuji,“ říká Martin na konto netradičních her. Přednosti počítačových her jsou dle něj jinde. Když dojde na zjednodušený názor průměrného nehráče, že hry jsou jen krváky plné násilí, říká Martin, že je třeba brát jeho oblíbené akční střílečky v kontextu, stejně jako například filmy Quentina Tarantina. Hry přece nejsou jen vybuchující hlavy. Martin se svými dvěma dcerami společně dohrál například hry od českého studia Amanita jako Machinarium, Samorost a těší se na nový Chuchel.

Co se týká českých her, Martin Veselovský s nimi má zkušenost i profesionálně. Rozhovory s českými tvůrci her a v jednom případě i s profesionálním hráčem Hearthstonu v DVTV lákají diváky dlouhodobě. Názory, že takovým lidem se mediální prostor nemá dávat, nesdílí. Počítačové hry, jejich tvůrci, hráči či kontroverze kolem nich jsou podle něj sice stále vzdálené českému divákovi DVTV, ale mezi zhruba třemi tisíci jiných rozhovorů své místo rozhodně mají.

Kdy se podle Martina Veselovského česká média začnou ve větší míře zajímat o počítačové hry? A která hra by si takovou pozornost zasloužila? To a více se dozvíte v exkluzivním rozhovoru v posledním letošním Questu.

Autoři:Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský

Další články autora