Mezižánrová spolupráce i vyčerpání ze sociálních sítí. Co čeká českou nezávislou hudbu v roce 2023?
Kultura je ekonomicky křehký sektor, který krizi často pociťuje jako první. Jak se inflace, ceny energií a dozvuky covidové pandemie podepisují na české nezávislé hudební scéně? V jaké kondici domácí scéna vstupuje do roku 2023? O tom ve studiu Radia Wave mluvili hudebnice Pavla Bastlová aka Tokyo Drift, která nedávno vydala kritikou skvěle přijatý debut Scorpio Season, šéfredaktor hudebního magazínu Full Moon Michal Pařízek a David Čajčík z agentury Heartnozie Promotion.
Na jaké koncerty se těšit?
Pavla Bastlová i Michal Pařízek mají už zkraje roku koncertní kalendáře poměrně nabité: „Já se chystám na Lucrecii Dalt v dubnu v Meet Factory, jen nevím, jak to budu stíhat ze svého oblíbeného bratislavského festivalu Sharpe, který je den předem a který určitě taky doporučuji. Zároveň se hodně těším na festival Moody Moon Noize, který jako Full Moon spolupořádáme v menších českých městech a letos s ním vyrážíme do Chomutova,“ říká šéfredaktor Full Moonu.
Pavla Bastlová má v plánu vyrazit na křty svých oblíbených hudebníků Toyoty Vangelise nebo rappera Rohonyho. David Čajčík ale z pozice promotéra vnímá, že ohlášených koncertů je určitě méně než předchozí roky: „Jaro bývá podstatně plnější, letos se jasně ukazuje, že ta velká zahraniční jména nevyráží na turné, protože se jim to kvůli inflaci nevyplatí,“ vysvětluje.
Fungovat v alternativě je náročné
V souvislosti s rušením zahraničních turné globální média skloňují často i obecné vyčerpání v koncertním průmyslu. Odráží se to i na české scéně? „Souhlasím s tím, že fungovat v alternativě je náročné. Je důležité být inovativní v hledání možných příjmů a nespoléhat se na klasické zdroje, jako je prodej lístků na koncerty. V Česku je na dobré úrovni třeba herní průmysl, ten by mohl s hudebníky a hudebnicemi mnohem aktivněji spolupracovat,“ říká David Čajčík.
Michal Pařízek dodává: „Vyčerpávající mi přijde obecný tlak na konstatní promo, který s sebou nesou sociální sítě.“ To potvrzuje i Pavla Bastlová: „Promo tvoří tak padesát procent mých hudebních aktivit, sociální sítě jsou neúprosné. Úplně mě obraly o pocit, že je něco hotové, že to mám za sebou a můžu si odpočinout. S vydáním desky prostě nic neskončilo, postovat se musí dál,“ popisuje.
Pomáhá české hudební scéně dostatečně Ministerstvo kultury? A potřebuje hudební scéna status umělce? Poslechněte si celý příspěvek o hudbě v nacházejícím roce.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka