Mindfulness – kastrovaný buddhismus pro klid západní duše?

Meditace
Meditace

„Kdy jste naposledy seděli deset minut v klidu a nedělali nic?“ začíná otázkou bývalý buddhistický mnich a diplomovaný cirkusák Andy Puddicombe svou přednášku na konferenci TED. A má tím na mysli úplné nicnedělání, oproštěné i od myšlenek na nevyřízené e-maily nebo hádku s partnerem. Je totiž těžké si na úplně klidný okamžik vzpomenout, protože mysli dáváme odpočinout málokdy. Jeho prezentace byla o meditační technice mindfulness neboli všímavosti. Pokud se cítíte zahlceni informacemi, pocity a stresem, může i vám tato technika pomoci, mindfulness je forma meditace založená na prožívání přítomného okamžiku.

„Tato praxe, trénink, nám zvyšuje například odolnost, snižuje reakční dobu, zlepšuje paměť, pozornost a spoustu dalších věcí,“ popisuje účinky Jaroslav Chýle, jeden z prvních oficiálních lektorů tzv. mindfulness-based stress reduction techniky v České republice.

Mysl Andyho Puddicomba se prý přehltila kolem dvaadvacátého roku života, kdy mu v krátké době zemřela nevlastní sestra, expřítelkyně a několik blízkých přátel. Místo antidepresiv zvolil život buddhistického mnicha. Z kláštera ale utekl, aby nakonec rozjel miliónový business s meditační aplikací pro chytré telefony.

„Někdo vám říká, co máte dělat v každou chvíli meditace. Teď se soustřeďte na deset nádechů a výdechů, teď na dolní končetiny, nyní se zeptejte sami sebe, jak se cítíte. Dá mi to deset, patnáct minut, kdy se nesoustředím na budoucnost nebo na nenapsané e-maily a podobně,“ vysvětluje fungování meditační aplikace Jakub, který ji sám používal.

03371300.jpeg

„PR problém je spojování s náboženstvím, buddhismem a podobně. To jsou mýty, trénink mindfulness, který se dnes používá na Západě, je opravdu založen na vědeckých důkazech, nikoliv na víře. Ale spojení s náboženstvím může na někoho působit odrazujícím dojmem,“ obhajuje techniku Jaroslav Chýle a Jakub jeho slova potvrzuje: „Jednou jsem zkusil skupinovou meditaci, ale to mi přišlo moc takové halabala, všichni měli batikovaná trička a to nebylo úplně pro mě. Název meditace je hodně zavádějící a lidé s tím mají spojenou východní kulturu a bůhví co.“

Ale je vůbec možné ořezat východní učení o duchovní aspekty a nechat si jen funkční trénink proti stresu? Kritika míří právě k redukci spirituální roviny. Mindfulness trénink totiž používají třeba také manažeři velkých korporací nebo vojáci, kteří tak mohou vykonávat lépe práci, i když její dopady na ostatní mohou být negativní.

„My jsme z toho vzali věci, které fungují, jsou univerzální, fungují ve všech kulturách, ať něčemu věříte, nebo nevěříte,“ potvrzuje obavy kritiků Jaroslav Chýle. Podle něj mají limity i samotné meditační aplikace: „Aplikace je něco jako kartáček na elektrický pohon, ale já prostě používám obyčejný. Některý zubař vám doporučí ten a jiný zas onen, těžko mohu srovnat, ale myslím si, že aplikace na meditaci mají svoje limity. Meditaci si každý má nosit s sebou, je to ten nejjednodušší trénink, který můžeme dělat. Můžeme trénovat, když je nám velmi zle, když ležíme v nemocnici a nemůžeme se hýbat, pořád ale můžeme cvičit a být na tom lépe.“

03371299.jpeg

Žijte teď a tady, soustřeďte se na svůj dech, na nohy dopadající na chodník při chůzi, na chuť a křupání jídla, na zvuky kolem sebe. A možná budete vyrovnanější, protože když se nesoustředíte na přítomný okamžik, vaše mysl se soustředí na něco jiného. Nejčastěji na pitvání se v minulosti a na obavy z budoucnosti. Nebo spíše na další aplikace ve vašem smartphonu.