Motýli na Máji: ano, či ne? S historiky architektury o proměně památkové péče od dob socialismu

2. duben 2024

O aktuálních kauzách i o „památkové apokalypse“ za socialismu s pamětníkem památkové péče Josefem Štulcem a jeho o dvě generace mladším kolegou Jakubem Bachtíkem.

Jakub Bachtík i Josef Štulc jsou historici architektury a členové Klubu Za starou Prahu, proto jsme probrali několik aktuálních památkových kauz. Co třeba motýli na Máji? „Já jsem proti, protože architektura Máje to nepotřebuje a začne jí to konkurovat. Divák bude vnímat motýly a nevšimne si pozoruhodné architektury 70. let,“ říká Josef Štulc. „Pro mě je celá intervence ještě navíc velký kýč,“ dodává Jakub Bachtík.

Dům U Kamenného zvonu

Josef Štulc ovšem pracuje v památkové péči už od konce 60. let. Proto ho Jakub Bachtík zpovídal pro knihu Památková péče na zapřenou, pamětnická svědectví o ochraně památek v časech pozdního socialismu. Také o této knize jsme mluvili. Jsou to rozhovory s památkáři, kteří odvážně zachraňovali památky v 60. až 80. letech, tedy v době „památkové apokalypsy“. Co všechno se s památkami za socialismu dělo? Proč se při rekonstrukcích používalo tolik betonu? A proč se příkazy k ničení památek dávaly zásadně po telefonu?

Mnoho věcí se od té doby změnilo. A některé dokonce k lepšímu: „Obrovský benefit současnosti vidím v tom, že veřejnost v naprosté většině kontroverzních sporů a kauz je na straně památek,“ říká Josef Štulc.

Je ochrany památek málo, anebo moc? A jaká architektura patří do historického prostředí? Také o tom s historiky umění Jakubem Bachtíkem a Josefem Štulcem.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.