„Myslel jsem na sebevraždu.“ James Blake promluvil o duševním zdraví hudebníků na turné

5. červenec 2018
02461264.jpeg

Jeden z nejoslavovanějších současných producentů a zpěváků James Blake byl už od počátku dekády označovaný za exemplární příklad obsese současného popkulturního světa smutkem a depresí. Ve svém projevu na panelové diskuzi Performing Arts Medicine Association teď promluvil o tom, jak život na turné ovlivňuje psychiku hudebníků. A spustil tím celou vlnu diskuzí i souhlasných komentářů.

„Říká se, že aby byl člověk kreativní, musí trpět úzkostmi, a že každý génius musí být depresivní. Můžu rozhodně říct, že mně úzkost nikdy s kreativitou nepomohla. Naopak – zničila spoustu mých přátel.“ Producent, zpěvák a držitel prestižní britské Mercury Prize James Blake varoval v panelové diskuzi Performing Arts Medicine Association před nebezpečnými mýty, které jsou stále součástí hudebního světa. Zároveň poprvé otevřeně promluvil o duševních problémech, kterými trpěl na začátku své kariéry.

„Moje první turné mě vytrhlo z běžného života v době, kdy jsem ještě zdaleka nebyl psychicky vyzrálý. Špatná strava a zhoršení fyzického zdraví vinou života na turné se podepsaly na mé psychice. Každý den jsem přemýšlel o tom, jestli to má vůbec cenu. Každý den jsem myslel na sebevraždu.“ James Blake zmínil i způsob, jakým o něm mluví právě hudební novináři. „Od začátku se psalo, že jsem sad boy. Připadá mi nezdravé a problematické mluvit takhle o muži, který ve své hudbě prostě jenom projevuje city. Prožíváme epidemii depresí a sebevražd mužů a neustálé zpochybňování otevřenosti a emoční upřímnosti tomu vůbec nepomáhá.“

James Blake kromě vystoupení na panelové diskuzi o duševním zdraví zveřejnil i otevřený dopis na Twitteru, na který pozitivně reagovala spousta jiných muzikantů. Kapela Hookworms upozornila fanoušky, že když hudebník zruší koncert kvůli psychické únavě, nemusí nikomu nic vysvětlovat. Blakeův příspěvek sdílela i americká organizace Mental Health First Aid. Ta společně s Blakem upozornila na fakt, že sebevraždu často konají lidé, jejichž životy vypadají na první pohled bezproblémově. To je i případ vlivného publicisty Marka Fishera, který prohrál svůj boj s depresí na začátku loňského roku a který od začátku kariéry Jamese Blakea úspěšně dekódoval jeho melancholický pop. Za všechny stačí zmínit Fisherův článek The Secret Sadness of the 21st Century pro magazín Electronic Beats.

James Blake o brexitu i o tom, proč k nové desce nechce videoklipy

03665507.jpeg

Jeden z headlinerů dvacáté Pohody byl James Blake, matador písničkářství pro nové tisíciletí, které se zhlédlo v minimalistických beatech a dystopických synthech. Blake svou pozici hvězdy klubového songwritingu potvrdil aktuální třetí deskou The Colour In Anything, kterou kritika chválí i přes výtky směrem k neúměrně dlouhé stopáži. Co Blakea vedlo k vydání sedmdesátiminutové desky, proč k ní nechce videoklipy a jak moc truchlí nad brexitem? Na to odpovídal na tiskové konferenci před večerním koncertem, který mimochodem bezvýhradně splnil vysoká očekávání.

O podobných problémech se bude mluvit i na ostravském festivalu Czech Music Crossroads v sekci Electronic Mission. Moderátorka pořadu Scéna s Mary C Marie Čtveráčková povede diskuzi nazvanou Hudba a duševní zdraví, ve které se se svými hosty dotkne témat náročnosti hudební kariéry, vyhoření, depresí a varovných signálů. Dvoudenní festival začíná v pondělí 16. července, diskuze o duševním zdraví je na programu v úterý 17. července. Kompletní program najdete tady.