Nahradí virtuální influenceři ty živé? Polygonová umělkyně Lil Miquela vtrhla na hudební scénu s novým singlem

14. duben 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Lil Miquela

Umělkyni Lil Miquele je kolem dvacítky. Má spoustu zájmů, ambicí i vnitřních úzkostí. Na svém youtubovém kanálu, který sleduje přes 155 tisíc odběratelů, otevřeně hovoří o vlastní sexualitě nebo psychických problémech. A především sní o tom, že bude první celosvětově úspěšnou robotickou hudebnicí. Lil Miquela je uměle vytvořená CGI influencerka.

Dívka v nepadnoucím pánském tričku s ofinou a drdoly à la Princezna Leia sedí ve svém pokojíčku před kamerou. Na první pohled nic zvláštního, přesto Miquela působí znepokojivě. Nepřirozený pohyb očí a mimika prozrazují, že se jedná o počítačově vygenerovanou postavu. Tváří se jako skutečná dívka, ale za její existencí stojí tým více než padesáti scenáristů, grafických designérů a inženýrů ze start-upu, který založila téměř neznámá Sara DeCou a dřívější hudební producent Trevor McFedries. Ten pod uměleckým jménem Yung Skeeter spolupracoval například s Katy Perry a také stojí za hudební složkou v Miquelině prezentaci.

Kromě ní vytvořila firma další umělé osobnosti, například pro-trumpovskou konzervativní robotku Bermudu nebo Blawka samozvaný „robotický sexsymbol“. Tyto postavy se mezi sebou přátelí, přičemž se drží předem sepsaného scénáře. Vytváří tak dojem lidskosti v robotických tělech a v jistém smyslu to funguje. Na Miqueliny příspěvky pravidelně reaguje bezmála 50 000 unikátních uživatelů a jedná se o reakce, které byste viděli u kteréhokoliv jiného influencera. Slova podpory, obdivu a lásky směřovaná této počítačem stvořené dívce.

To vše má jediný cíl – výdělek. Miquela v minulosti spolupracovala se značkami, jako jsou Samsung, Prada a Calvin Klein, a objevovala se s jejich produkty ve svých příspěvcích na Instagramu. Lidé jsou nevypočitatelní a živí influenceři by mohli svým chováním značku poškodit. Tak proč to tedy nezkusit s těmi umělými? „Každá spolupráce s fyzickými osobami skýtá určitá rizika spojená s chováním daného člověka, protože může poškodit vaši značku,“ říká Tereza Ježková z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Tereza, která se zaměřuje na marketing v kultuře a umění, se však domnívá, že se současní influenceři nemusí o svá místa zatím bát. „Existuje už poptávka po virtuálních influencerech na míru, ale zatím je to drahá záležitost.“

V tuzemsku se objevil podobný projekt, a to virtuální zpěvačka NIVVA, která se stala novým přírůstkem komunitního labelu Bad Names. 20. února vydala NIVVA nové EP s názvem Easy. Autorka, která na tvorbě spolupracuje s hudebníky Kittchenem a Aid Kidem, chce zůstat v anonymitě.

Virtuální influenceři jsou sice novinka, ale virtuální kapely ne. Už je to téměř dvacet let, co hudební svět zažil senzaci, když se na scéně objevila skupina bizarních animovaných postaviček s vlastními dějovými linkami, známá jako Gorillaz. Ovšem co by se stalo, kdybyste Russelovi a Murdocovi poskytli možnost samostatně myslet a nechali je tvořit? Blížíme se této možnosti? Jakub Sedláček z Ústavu nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy je ohledně toho zdrženlivý.

„Jestli tu bude obecná umělá inteligence, tedy umělá inteligence lidské úrovně, za deset nebo padesát let, se v podstatě nedá říct,“ říká Sedláček na obavy technopesimistů a navazuje tím, že umělá inteligence se sice v hudbě používá a „dovede být pomocník, ale není lepší než lidský profesionál“. Kromě umělé inteligence a hudby se Sedláček věnuje také fenoménu influencerů. Mezi skutečnými influencery a těmi virtuálními nevidí žádný velký rozdíl. „Falešnost je v Instagramu tak zakořeněná, že udělat krok k vytvoření kompletně fake avataru už není obrovský psychologický skok.“

Tým Miquely cílí především na ženy kolem dvaceti let. Využívají toho, co vědí o současné generaci, aby vytvořili zhuštěný obraz dnešních dívek. Ty trpí depresemi, mají umělecké cítění a jsou výstřední ve svém chování i vzhledu. Skrze tuto karikaturu se pak korporace snaží natlačit své produkty úzce vymezené skupině konzumentů. Tento povrchní cíl halí do jakési snahy o hudební kariéru shluku polygonů. Fenomén virtuálních influencerů a hudebníků je ovšem mladou problematikou a ti skuteční tak pravděpodobně v blízké době nebudou robotizací zasaženi. Přesto je Miquela hodná pozornosti. 12. března vydala nový singl Speak up a předpokládá se, že již brzy ohlásí datum vydání první desky.

Existuje už podle Terezy Ježkové poptávka po umělých influencerech na míru? Myslí si Jakub Sedláček, že jsou umělí influenceři nový fenomén? Poslechněte si celý příspěvek.

autor: Marek Zavřel
Spustit audio