Nenávistnými projevy ohrožujeme hodnoty Evropy, říká tvůrkyně spotu pro OSN

29. únor 2016

„Účelová kampaň, která srovnává nesrovnatelné a uráží českou historii.“ Takto popsal spot, který minulý týden uveřejnila česká pobočka Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček v rozhovoru pro Lidové noviny. Minutu a deset vteřin dlouhé video připomíná příběh Josefa Hlavatého, který se rozhodl přeletět na vlastnoručně vyrobeném rogalu do Rakouska se svým tříletým synem na zádech. Hlavní role si zahráli Adam a Jana Krausovi. „Chtěl jsem, aby bylo vidět, že je to matka se synem. Přišlo mi nejdůležitější ukázat, jak se těmito útěky trhají rodinné vazby. To je nejuniverzálnější téma. Nic podstatnějšího než rodinné vztahy, kromě lásky samozřejmě, na světě není,“ vysvětlil Martin Krejčí, režisér videa Sami jsme byli uprchlíci.

„Záměrně jsme kampaň nepostavili tak, aby moralizovala, nechtěli jsme, aby tam byla jakákoli výzva nebo hodnocení. Chtěli jsme zprostředkovat fakt z naší nedávné historie a konstatovat to, že jsme sami byli uprchlíci. Chtěla jsem vytvořit nějakou protiváhu nenávistným hlasům, které mě trápí,“ říká kreativní ředitelka české pobočky agentury Young & Rubicam Tereza Svěráková, která celý projekt vymyslela. Doufá, že se i takto podaří probudit další diskusi na téma, co definuje Evropu: „Stojíme na hodnotách křesťanství a to je i milosrdenství a soucit. Chceme, aby se o těchto hodnotách začalo mluvit. Protože jestli argumentujeme tím, že Evropa je v ohrožení, tak bychom si měli uvědomit, že těmi nenávistnými projevy my ohrožujeme hodnoty Evropy.“

Právě příběh rogalisty Josefa Hlavatého, který je i vizuálně velmi zajímavý, by mohl podle tvůrců Čechy oslovit. Sám totiž nebyl disident, ale úplně obyčejný mladý člověk s rodinou, kterého hodně zajímala technika. „Byl vášnivý letec a motorista a postavil si motorku, která vypadala americky – a na základě toho se na něj estébáci zaměřili a znepříjemňovali mu život takovým způsobem, že to pro něj už nebylo únosné,“ říká Svěráková. Hlavatý ve spotu sám mluví a poskytl i dobové fotky svého rogala, které je dodnes k vidění v Muzeu útěků v Berlíně. „V nedávné minulosti bylo mnoho Čechů uprchlíky, dnes hledají bezpečí lidé z jiných částí světa. Stejně tak jako Čechům poskytly v minulosti šlechetně útočiště jiné státy, nyní mají Češi šanci pomoci ostatním,“ říká Monika Pham z UNHCR k národní kampani.

Čtěte také

Hlavatý uprchl těsně před pádem železné opony a brzy se vrátil zpátky do Čech, kde dodnes žije. Kampaň Sami jsme byli uprchlíci má ukázat nebezpečí, těžkost odloučení, rozpad rodin a vstup do úplného neznáma, které lidi, již se rozhodnout odejít ze své vlasti, zažívají. Podobné zkušenosti má i režisér Krejčí. „Z mojí rodiny půlka rodiny utekla, žijí ve Švýcarsku a v Americe, z rodiny to tedy znám a znám i ty důsledky.“ Sám si o dopadech kampaně nedělá iluze. „Nemáme za úkol změnit názory lidí, pouze by to mohlo vyvážit a přidat nějaký prvek do té debaty, která mi přijde hodně jednostranná,“ říká devětatřicetiletý režisér, který nyní pracuje hlavně v Los Angeles.

Výroky Jiřího Ovčáčka ale nebyly jedinou kontroverzí – UNHCR a agentura Young & Rubicam, která celou charitativní kampaň pro Organizaci spojených národů iniciovala, si stěžovaly na to, že Česká televize odmítla video vysílat. „ČT se vyjádřila, že tento spot nezapadá do jejich strategie vysílání charitativních spotů. Uvádí pak několik dalších věcí, například že nevysílají spoty, které interpretují, ale pouze spoty, které doručují fakta, což si myslím, že my jsme přesně udělali v daleko silnější míře než u jiných charitativních spotů, na kterých jsem se podílela. Velice pečlivě jsem také četla všechna kritéria, aby ten spot v ČT bylo možné odvysílat v rámci charitativního programu, a myslím, že jsme všechna splnili. Může mě to jenom mrzet, ale ten spot se šíří tak, že se nemusíme bát, že by ho nevidělo dostatek lidí,“ řekla Svěráková. Minulý pátek mluvčí ČT Alena Plívová na dotazy webu Médiář odpověděla, že televize spot neuveřejnila, protože na to měla málo času. UNHCR hned zareagovalo oficiálním prohlášením, kde tento důvod označilo za lež. Spot se od 25. února vysílá v síti kin a objeví se před několika filmy v rámci festivalu Jeden svět.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.