Nesnažte se žít dokonale zdravý život, vyberte si pár klíčových návyků a u nich zůstaňte

19. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy strečink, běh, běžkyně, cvičení

„Aby návyky dlouhodobě fungovaly, potřebují spouštěč, rutinu, ale také odměnu,“ říká v Balancu psycholog, psychoterapeut a lektor Tomáš Zuda. Od dětství slýcháme, co je pro nás prospěšné. Chodit včas spát, hýbat se, jíst zdravé jídlo. Kdo si vybuduje dobré návyky, může jimi pak být spokojeně provázen celý život, i v nesnázích. Jak je ale budovat, udržet a vybrat si ty správné pro sebe?

„Vytvářet návyky je efektivní, vůle je vyčerpatelná.“ Často se nám ale nechce dělat věci, které jsou pro nás dobré. Jíst lépe, jít si zaběhat. V momentě, kdy se z takové aktivity stane návyk, nemusíme se tolik přemlouvat, používat zásobárnu vůle a stojí nás to méně energie.

Tomáš Zuda

Existují takzvané klíčové návyky, velmi prospěšné a zdravé. Zuda mezi ně řadí péči o dobrý spánek, pohyb, správné dýchání a plánování. Myslí si, že nemusíme být dokonalí, a nabízí pravidlo 80 procent. Tedy osmkrát své zásady dodržím, dvakrát je poruším.

„Jsou věci, které je dobré měnit radikálně, třeba většinu závislostí.“ Tedy když třeba máme problém s alkoholem nebo nikotinem. Ale přidávat příliš mnoho změn najednou může být problematické. Velká změna je zátěž pro naši psychiku a nové návyky se pak hůře dodržují. Mnoho odborníků radí začít zlehka a postupně přidávat.

Usnadní se nám také, když se z dobrých návyků stane součást naší identity. Nechodím občas běhat, jsem běžec. I když začínám hrát na kytaru, už se považuji za kytaristu, je to pro mne důležité a pomáhá mi to u činnosti zůstat. Důležitost dobrých návyků roste s věkem, co tělu nevadí a odpustí třeba ve dvaceti nebo třiceti, se postupem času mění.

Pusťte si celý rozhovor o důležitosti vytváření návyků, vůli, řádu a disciplíně.

autor: Petr Bouška
Spustit audio