Start-up nebo e-shop. Řeší mladí podnikatelé smysl své práce víc než v divokých devadesátkách?

Přehrát celý seriál (2 z 2 dílů)
1. díl: Poslechněte si další díl podcastu Pracanti. Tentokrát o tom, proč se mladí lidé pouštějí do podnikání
2. díl: Pusťte si doprovodný rozhovor s ekonomkou Pavlou Marciánovou o podnikání mladých lidí
V průběhu kariéry se celá řada lidí rozhodne založit svou vlastní firmu. Tento díl podcastové série Pracanti o pracovních začátcích nejmladší generace se zaměří na mladé lidi, kteří začali podnikat hned na začátku kariéry, někdy ještě před dovršením plnoletosti. Jaké jsou jejich motivace? Kde se v nich touha podnikat bere? A přemýšlí nejmladší generace více o smyslu svého podnikání?
„Současná generace se přesunula od divokého západu 90. let ke smysluplnému podnikání a udržitelnosti svých produktů,“ tvrdí Pavla Marciánová z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která se dlouhodobě věnuje malým a zejména rodinným podnikům.
Vojta začal podnikat, už když mu bylo 18 let. „Můj táta léta učí na stavební fakultě studenty dělat modely. Já tam za ním celou střední chodil a koukal jsem, jak jsou studenti nešťastní, že jim zabralo celý den svézt materiál do školy. A tak jsem si říkal, že jim to tam všechno svezu a budu jim to tam prodávat,“ popisuje své podnikatelské začátky Vojta Chalupa. Dnes je největší částí jeho byznysu e-shop s fixy.
Honza Sláma a David Špunar začali pracovat ještě mnohem dřív. „Já jsem začínal s podnikáním někdy ve 12 letech. V 16 letech jsem se nechával zplnoletnit. Už v průběhu střední školy jsem došel k názoru, že to, co mě naplňuje, je podnikání,“ popisuje své začátky Jan Sláma. Spoli s kolegou Davidem Špunarem založili platformu, která měla pomoci v boji proti šikaně ve školách. Když se během pandemie ale všechny školy zavřely, David a Jan přesměrovali svůj projekt na firmy.
Pusťte si další díl pracantů a dozvíte se, proč se tak mladí lidé pouštějí do podnikání. Co je pro ně v podnikání podstatné? Řeší smysl své práce? Pracanti jsou příběhy mladých lidí, ale také pohledy odborníků. Poslechněte si celý rozhovor s Pavlou Marciánovou, z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně, o pracovních začátcích i významu mladého podnikání pro českou ekonomiku.
Související
-
Svoboda a nestabilita. S čím bojují mladí lidé v kultuře a kreativních profesích?
Jejich povolání je vysoce kvalifikované, často také dosáhli univerzitního vzdělání. Tomu ale ne vždy odpovídají finanční a pracovní podmínky.
-
Radost z práce i kolísavá prestiž. Mají všechny učňáky končit maturitou?
Další díl Pracantů se zaměřuje na naděje a představy mladých řemeslníků. Proč se řemesla vždy netěší vysoké prestiži? A jak s tím souvisí úroveň učňovského vzdělávání?
-
Nejistota i dostupnost. Promění kurýři s barevnými batohy podobu práce?
První díl podcastové série Pracanti přináší příběhy dvou kurýrů z pražských a brněnských ulic a přibližuje fenomén tzv. gig economy.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.