Radost z práce i kolísavá prestiž. Mají všechny učňáky končit maturitou?

15. červen 2022

„Odmalička mě něco k té kadeřnicině táhlo,“ říká Marie, která každým dnem dokončí učební obor kadeřnice. Podobně je na tom Zdeněk, ze kterého se brzy stane řezník. V dalším díle Pracantů se zaměřím na naděje a představy mladých řemeslníků. Marii a Zdeňka spojuje radost z práce. Proč se ale řemesla vždy netěší vysoké prestiži? A jak s tím souvisí úroveň učňovského vzdělávání? „Učňovské obory by měly být zakončené maturitní zkouškou,“ říká analytik EDUin Jan Zeman.

„S mamkou jsme hledaly různé školy a Karlínská škola nám vyšla jako jedna z nejprestižnějších,“ vzpomíná Marie. Rozhodla se ještě dálkově pokračovat v nástavbě a udělat si maturitu. „Jsou to takové moje zadní vrátka, kdybych třeba nemohla stříhat,“ popisuje své motivace.

Marie

Podle analytika informačního centra o vzdělávání EDUin Jana Zemana je jedním z mnoha problémů učňovského školství právě špatná návaznost na další stupně vzdělávání. Navrhoval by proto, aby byly ideálně všechny středoškolské obory zakončené maturitou.

„Já když o tomhle promluvím například na rodinné oslavě, tak se objeví klasický argument: A to mají mít všichni maturitu? My ale od maturity chceme vědět, že ten člověk dokáže vyřešit nějaký problém, že si dokáže organizovat čas, dokáže si přečíst návod od stroje,“ říká Zeman.

Zdeněk

Jak si můžete poslechnout v podcastu, Marie byla se školou spokojená. Takové štěstí ale nemají zdaleka všichni začínající řemeslníci. Podle Zemana je problém právě kolísavá úroveň různých škol i pedagogů. Mladí řemeslníci, tedy absolventi učňovských oborů, obecně trpí oproti středoškolákům i gymnazistům vyšší nezaměstnaností. Častěji také školu nedokončí. Během posledních parlamentních voleb, jak ukázala povolební studie PAQ research, byli navíc mladí lidé bez maturity skupinou s nejnižší volební účastí.

Pusťte si další díl podcastové série Pracanti a dozvíte se více o příbězích obou respondentů i o problémech mladých učňů. Podcastová série Pracanti, to jsou příběhy mladých lidí, ale také pohledy odborníků, kteří ukazují i širší společenský kontext. Jestli vás zajímá, jakým výzvám čelí začínající řemeslníci, pusťte si také celý rozhovor s analytikem vzdělávání z EDUin Janem Zemanem.

Spustit audio

Související