Nový podcast od tvůrců Serial chce vyhodit americký zapadákov do povětří

Maloměsto - USA - americká vlajka
Maloměsto - USA - americká vlajka
Jednoho dne přišel producentům fenomenálního investigativního krimi podcastu Serial e-mail poukazující na dvě podivné události spolu s prosbou o jejich prošetření. Šlo o sexuální zneužívání ze strany policie a ututlanou vraždu k tomu. Reportéra Briana Reeda popis záhady odkudsi z amerického Jihu zaujal, s autorem e-mailu si začal psát a dlouho do noci telefonovat. Tak začal příběh sedmidílného podcastu S-Town, který si za první týden od zveřejnění stáhlo přes 16 milionů posluchačů. Vyslechli si popis života na americkém maloměstě od psychicky narušeného hlavního hrdiny.

„Je mi 49 let,“ ozývá se z telefonu mumlající mužský hlas se silným jižanským přízvukem. „Měl jsem vypadnout z tohohle zasranýho shit-townu ve svých dvaceti. Měl jsem se životem udělat něco smysluplnýho.“ Hlas patří Johnu B. McLemorovi z Woodstocku ve státě Alabama neboli s-townu, kde písmeno s znamená slovo shit. Tak jej alespoň popisuje John, který jím pohrdá tak moc, až se rozhodne skutečně něco udělat.

K odběru prvního původního podcastu z produkce Českého rozhlasu a Radia Wave o sexu a intimitě Zhasni! se můžete přihlásit na zhasnipodcast.cz. Dalších 20 nehudebních pořadů, magazínů a rubrik Radia Wave pak naleznete ve formě podcastů na adrese wave.cz/podcasty.

Reeda, autora podcastu Serial, který popisuje vyšetřování léta staré vraždy, za kterou šel do vězení nevinný člověk, požádal McLemor na začátku o proklepnutí domnělého vraha, syna ze zámožné rodiny. Potom ale vychází najevo další překvapivé úmrtí. Na povrch začnou prosakovat staré křivdy a vzájemná maloměstská nevraživost. Děj vrcholí honbou za ukrytým pokladem a odhalením životních tajemství jednoho člověka.

Mohlo by se zdát, že S-Town bude jednou z dalších klasických dokumentárních krimi sérií, jako jsou třeba Criminal nebo Someone Knows Something, na jejichž počátku je nevyřešená vražda. Události hned ve druhé epizodě naberou rychlý spád a překvapivý obrat do středu mnohovrstevnatého příběhu dostane samotného Johna McLemora. Tento podivný hrdina je restaurátorem starožitných hodin, výstředním a charismatickým intelektuálem, který ve volném čase píše eseje o klimatických změnách. Na Brianovu otázku, zda má ve svém životě někoho, s kým by si mohl upřímně popovídat, odpovídá, že už od dětství má s navazováním kontaktů potíž. Ve věku, kdy se jeho spolužáci bavili o holkách, lovu nebo fotbale, zajímal se o astronomii, geometrii, sluneční hodiny a rébusy.

Bylo by naivní myslet si, že nás tvůrci S-Townu zavedli do malého chudého jižanského města náhodou. Výhra Donalda Trumpa v nedávných prezidentských volbách a sílící napětí mezi obyvateli velkých měst a venkova je momentálně tématem pro mnoho umělců, publicistů, aktivistů i vědeckých pracovníků. S-Town je velkolepým zvukovým obrazem citlivě a komplexně zachycujícím jeden z typických amerických zapadákovů, komplikovaný vztah mezi jednotlivci a jejich okolím a životní příběh jednoho fascinujícího člověka, chyceného v pasti psychických problémů a vlastní geniality.

Slovo podcast má kořeny v názvu hudebního přehrávače iPod a označuje specifický audio formát, k jehož poslechu se nejčastěji používají chytré telefony. Z pouhých záznamů rozhlasových pořadů určených k pozdějšímu poslechu se podcasty postupně vyvinuly ve svébytný umělecký nebo publicistický útvar. Díky posluchačsky výrazně úspěšným projektům jako Serial nebo 99% Invisible dosahují podcasty v posledních letech největší popularity hlavně v Severní Americe, jejich obliba se ale rozšiřuje i do Evropy. Serial je jakýmsi crossoverem dramatického útvaru a investigativní žurnalistiky, tvůrci přichází v každém díle s novými důkazy a postupně odkrývají řešení reálných kriminálních případů.

Do příběhu se noříme stejně snadno jako do Johnova obřího labyrintu ze živého plotu, který si vytvořil na svém pozemku. „Mám pocit, jako bych chodil zákruty tvého mozku,“ říká Reed uprostřed labyrintu Johnovi při jejich prvním setkání v momentě, kdy se v něm zaseknou a nemohou najít cestu ven.

Přitažlivost S-Townu udává z velké části Reedův rozjímavý způsob vyprávění. Struktura připomíná novelu, ať už rozčleněním do kapitol místo epizod, či pečlivým vykreslováním jednotlivých charakterů a hutné atmosféry. Pro českého posluchače bude možná o něco obtížnější porozumět zdobné a široké slovní škále s výraznými přízvuky amerického Jihu. Na webových stránkách S-Townu je však možné najít kromě audia také přepis jednotlivých kapitol.

„Někdo jako ty by sem měl přijet,“ svěřuje se Reedovi na úplném začátku v jednom z prvních telefonátů John. „Vyhodit tohle zasraný, patetický, baptistický maloměsto jednou provždy do povětří, pryč z mapy.“