Obchodní centrum Ještěd bylo poctou hi-tech architektuře

18. březen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03083981.jpeg

Zatímco vysílač na Ještědu byl v roce 2006 prohlášen za kulturní památku, obchodní centrum v Liberci, které rovněž pochází z dílny ateliéru SIAL, bylo v roce 2009 zbouráno. Obchodní dům Ještěd při tom řada odborníků považovala za historicky cennou stavbu.

Progresivní stavba po celou dobu své existence rozdělovala názory veřejnosti. Odborníci ji téměř jednoznačně obhajovali. Pro řadu laiků byla jednoduše nehezká. Historik umění Rostislav Švácha ale připomíná, že počáteční nesouhlas běžného publika byl u staveb SIALU celkem obvyklým jevem: „Když Karel Hubáček představil návrh televizního vysílače Ještěd, tak se to rozhodně u obyvatel Liberce nesetkalo s kladným ohlasem. A nakonec si na něj lidi zvykli.“

Liberecké obchodní centrum Ještěd bylo výrazné nejen díky jasně žluté barvě fasády, ale taky svému velmi netradičnímu půdorysu. Architekt Miroslav Masák totiž chtěl, aby budova fungovala jako otevřené tržiště a aby nová architektura vstupovala do cest tradiční staré zástavbě. Proto se rozhodl použít pro půdorys formu polygonální buněčné sítě, která připomíná včelí plástve. Centrum bylo protkané pasážemi, které se v uzlových bodech rozšiřovaly až do jakýchsi náměstíček.

03083989.jpeg

Rostislav Švácha připomíná, že na výsledné podobě budovy se podíleli i mladí architekti ze Školky SIAL: „Masák s Hubáčkem kromě SIALu založili takové postgraduální učiliště pro mladé a nadané architekty. Ti potom pracovali na detailech jednotlivých staveb. V případě obchodního centra Ještěd to byla například specifická ponorkovitá okna nebo tzv. Buckminsterovy kupole na střeše. Buckminster Fuller byl slavný americký praotec hi-tech architektury a architekti ze Školky mu tímhle způsobem chtěli dát hold.“

Pro řadu odborníků je dodnes zbourání obchodního centra kulturní ztráta, obchodníci ovšem argumentují tím, že ve srovnání se současnými obchodními centry měl Ještěd řadu nedostatků – například malou kapacitu parkovacích míst.

03083980.jpeg

Historik umění Rostislav Švácha se ale domnívá, že zbourání obchodního centra byla pro Liberec jednoznačná kulturní ztráta a to zvlášť s přihlédnutím k tomu, že architektonicky unikátní budovu Ještědu nahradila banální, ryze komerční stavba.

Spustit audio