Okresní přebor s jistotou trefuje zařízení

30. březen 2012

Seriál Okresní přebor působil v konkurenci původních českých seriálů přinejmenším jako Bundesliga.

Šestnáct půlhodinových epizod, mohutně inspirovaných Kachyňovým kultem Kožené slunce, přineslo vedle koloritu vesnického fotbalu i vtipné gagy, rychle lidovějící hlášky a především plnotučné postavy, vedené hysterickým kapitánem a trenérem týmu SK Slavoj Houslice Jirkou „Jiřinou“ Luňákem. S přibývajícími díly přibývala i odvaha, vedle útrap fotbalových se do hry dostávala i vážnější témata a Přebor kupodivu jen málokdy zahrál vyloženě do autu.

Nad celovečerním filmem se samozřejmě vznášel otazník v podobě delší stopáže. Budou mít nejrůznější peripetie funkcionářů, hráčů a jejich blízkých kondičku i na stominutové klání? Duchovní otec projektu Jan Prušinovský však již poněkolikáté prokázal rozvahu a sáhl k triku, který se mu osvědčil v jednom z nejlepších seriálových dílů, epizodě Na váhu. Tu rozpumpovalo herecké charisma Ivana Trojana a brilantně zahraná postava trenérského despoty. Poslední zápas Pepika Hnátka se vrací k mýty opředené postavě dlouholetého kouče houslického manšaftu, kterou diváci seriálu znají jen z vyprávění.

Josef Hnátek je osobnost, která nejen že okamžitě zapadne do početného panteonu fotbalových bláznů a srdcařů, ale hlavně obrovským charismatem a nevtíravou tragikou člověka, který nachází chuť k životu pouze na pažitu, celý film bez větších potíží utáhne. Misantropický podivín se sklony k násilí a asociálnímu cynismu získal díky Miroslavu Krobotovi rozměr problematické postavy, která baví velmi nevybíravým chováním, zároveň ale oslovuje i citelnou křehkostí, s níž se čelí dobrovolné samotě a nevyléčitelné hořkosti. Krobot dokáže na nekvalitní vesnický trávník přenést emoce velkých fotbalových klání, noblesní tragiku titána. Člověk se mu může pod vousy usmívat, zároveň je Hnátek obdivuhodným samorostem, jakých se v českém filmu příliš nerodí.

02593395.png

Svéhlavý trenér, pro kterého se život řídí jednoduchou mantrou „nakopni, sklepni, trefuj zařízení“, je obklopený epizodickými výjevy ze života manšaftu. Ačkoli jsou obvyklí tahouni poněkud upozaděni a spíše odsouzení k nahrávkám, nejedná se v žádném případě o účelové věšáky na přisprostlé hlášky. Prušinovský opět dokázal rozehrát sice přízemní, ale civilní a trefné dialogy. Těží z toho, že hrdiny není třeba dlouze představovat, přitom ale Okresní přebor nepůsobí dojmem bálu pro zvané a baví univerzálně zemitým, ale téměř výhradně vkusným humorem od branek i kolotočů.

Přebíhání mezi autenticitou a karikaturou je až na malé výjimky hladké. Krobot drží linii minimalistického herectví, zato Ondřej Vetchý se do svého ambiciózního „podlejzáka“ Jiřiny opírá s kabaretní vervou. Ačkoli základní náplní filmu je vedle fotbalových strastí především Hnátkova peripetie zdravotní, Přebor nikterak neztrácí na tempu a obsahuje dost zábavných skrumáží a nepodlézavých gagů.

Občas při ladném pobíhání po trávníku zakopne o drn: pointy nikdy nepatřily k silným stránkám projektu, v zachycené všednosti sem tam film sklouzne do šedi nebo zachrastí zbytečnou nedomyšleností. Na plátně vynikne sice pohledný, ale přeci jen televizní vizuál s poněkud těžkopádným střihem a minimem zajímavých filmařských fines. To se dá snadno omluvit – Prušinovský nechává postavy jednat a situace se odvíjet. V tom plynutí je stejné uspokojení jako ve sledování skutečného okresního přeboru.

02593396.png

Není to Barcelona, není to AC Milán, ale kolem hřiště se děje sám život a pobíhají tu lidé ochotní obětovat vše stejně jako nagelovaní miliardáři z fotbalových svatostánků. Okresní přebor je čistě světská radovánka a názorný důkaz toho, že sprostonárodní švanda se dá dělat vkusně. V žánru lidové komedie kope Prušinovského jedenáctka vysoký nadprůměr. Má prostě to srdíčko a kus štěstíčka, které soupeřům chybí.

Hodnocení: 70 %

Okresní přebor: Poslední zápas Pepika Hnátka
Jan Prušinovský, ČR, 2012, 104 minut

autor: Vít Schmarc
Spustit audio