Peníze mě fascinují. Jsou náboženstvím, kterému lidé propadli, říká rakouský režisér Daniel Hoesl

22. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Sarah Polewsky a Daniel Hoesl

Rakouský režisér Daniel Hoesl představil na festivalu Das Filmfest svůj dokument Davos. „V Davosu se setkáváme s městem, kde jsou zastoupeni lidé ze všech vrstev společnosti. Je to velké tranzitní centrum, bydlí tam původní švýcarské obyvatelstvo, je tam hodně migrantů. A to vše se tam střetává s návštěvníky Světového ekonomického fóra. Běžná společnost se setkává s touto elitní skupinou, jako kdyby stála před ostnatým drátem, za kterým se fórum odehrává,“ vysvětluje Hoesl.

„Ten film byl promítán už na festivalu v Curychu, ale kvůli pandemii poté běžel pouze online. Každopádně bychom jej chtěli prezentovat naživo i v Davosu. Davosané na něm ale v kině byli a přijímali ho víceméně pozitivně, tak jako my, průměrní občané tohoto světa. Představitelé Světového ekonomického fóra ten film vnímali kriticky, minimálně určité jeho části,“ říká rakouský režisér.

V Hoeslových filmech, ať už dokumentárních, nebo hraných, se často opakuje téma peněz. „Peníze jsou pro mě předmětem fascinace, protože je to záležitost, která určuje běh naší společnosti. Dalo by se říct, že je to náboženství, kterému všichni propadli. Z toho důvodu je naše situace velice problematická. Světové ekonomické fórum je prostě hospodářským ekonomickým fórem a není společenským fórem, jak by ale podle mého názoru mělo být. Samozřejmě i já jsem kapitalista, ale jsem přesvědčen o tom, že ekonomika není srdcem společnosti, je pouze nástrojem,“ uzavírá Hoesl.

Jaký je osobní pohled Daniela Hoesla na Davos i Světové ekonomické fórum? A jak vnímá předchozí spolupráci se známým rakouským režisérem Ulrichem Seidlem? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio