Po dohrání modifikace Portal Stories: Mel vám bude do skoku

2. červenec 2015

Od vydání přelomové logické hříčky Portal uplynulo téměř osm let a od jejího geniálního pokračování čtyři. Díky neúnavné snaze tvůrců autorských modifikací hra stále žije. Navíc některé módy, jako například Portal: Prelude, si vysokou úrovní nezadají s původními tituly a universum rozvíjí. Po několika letech vývoje se objevil další komunitní projekt Portal Stories: Mel, která důstojně vyplňuje čekání na Half-Life i Portal 3.

Prism Studios, jak se kolektiv nadšenců pojmenoval, vychází ve své vynikající, autorské konverzi hitu Portal 2 z příběhu postavy Mel. Ta měla původně sloužit jako druhá protagonistka kooperativního módu hry, ale vývojáři z Valve ji nakonec do Portal 2 nezařadili a lidské postavy nahradili dvojicí robotů. Mel je v modifikaci, podobně jako hrdinka Chell v originálu, němá a hráč se stává součástí dynamicky vyprávěného příběhu jako přímý aktér. Modifikace vytváří zcela novou dějovou vrstvu. Díky profesionálnímu dabingu a spoustě ironických monologů upovídané umělé inteligence Vergilius hra vcelku obstojně sekunduje prvnímu i druhému dílu série Portal.

Postava podobně jako v prvním Half-Life přijíždí do práce vlakem a účastní se experimentu. Usne při něm v roce 1952 a probudí se z kryogenického spánku někdy v hluboké budoucnosti. Stejně jako v Portal musí hráč pomocí speciálního zařízení Portal Gun, schopného dvěma portály propojit jinak nedostupná místa, projít sérií testů založených na prostorových hádankách.

03422073.png

Mód vyniká designem úrovní mezi jednotlivými testovacími místnostmi. Procházky ve zbrusu novém vědeckém komplexu 50. let i zbořeninami v budoucnosti mají neopakovatelnou atmosféru připomínající kouzlo originálu. O testech samotných tvůrci píší, že při jejich řešení „nepotřebují hráči žádné speciální ninja schopnosti“. Jejich obtížnost je přitom o něco vyšší než v originále a méně pronikavým logikům dá jejich řešení celkem zabrat. Mód si nejvíce užijí ti, kteří se seznámili s herní mechanikou dostatečně a dokázali využít její chyby ve svůj prospěch (v nejextrémnějším případě dokázal jistý hráč proběhnout celý Portal 1 za necelých deset minut). Při hraní Portal Stories: Mel je totiž velmi výhodné znát i další finty a méně pravděpodobnější způsoby, jak s portály nakládat. Není to ovšem zase až tak brutální, jak se může zdát, a frustrujících momentů je ve hře spíše pomálu.

Modifikace je pro fanoušky skvělá výzva. Navíc vyšla zcela zdarma a jedinou podmínkou ke hraní je vlastnictví Portal 2 (zda to tak majitel platformy Steam nechá jen tak, je otázka, protože některé módy jako např. Black Mesa Source vychází i v placené verzi). Kombinace příběhu, designu a skvělého, speciálně zkomponovaného soundtracku (jeho tvůrce Harry Calaghan tvoří velmi nápadité Machinima filmečky s tematikou hry Portal) dělá z Portal Stories: Mel víc než jen nerdí nářez. Navíc, kdo si rád láme hlavu, o to víc ho bude tato modifikace úspěšného originálu bavit.

Hodnocení: 90 %
Portal Stories: Mel (Prism Studios/Prism Studios, 2015)

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.