Pojďte, ptáci, budeme si hrát. Seriál Tuca & Bertie otevřeně mluví o tom, po čem ženy touží

27. květen 2019

Tuca a Bertie jsou animované ptačí kamarádky. První z nich ztřeštěná, ale dobrosrdečná, druhá obětavá, ale zcela bez sebevědomí. V jejich světě stvořeném kreslířkou Lisou Hanawalt, která předtím pracovala na oblíbeném seriálu BoJack Horseman, se může stát naprosto cokoliv. V deseti epizodách nového seriálu z produkce Netflixu se tak dostaneme do hlubin ucpaného dřezu i těch nejzasutějších koutů podvědomí současných třicátnic.

V souladu s tím, co znají fanoušci BoJacka Horsemana, je i svět Tucy, Bertie a dalších zvířecích figur nesmírně excentrický. Za ztřeštěným povrchem se ale nachází i hodně pochopení. Přesun Lisy Hanawalt od konin k ptákovinám tak vystihuje jen část jejího autorského přínosu. Seriál totiž v barvách a frenetickém tempu vykresluje svět, který je nehostinný a jehož obyvatelé musí nutně zpomalit, aby se nezbláznili. A právě v tom spočívá část jeho kouzla pro současné mladé publikum.

Seriál v sobě nemá tolik kocovinové melancholie jako BoJack Horseman, místo ní se ale dostavuje celkový splín ze života. Bertie se světem potácí s přistřiženými křídly a rozjímá nad marnostmi života, zatímco Tuca je živel užitečný asi jako průvan ve filatelistově pracovně. Obě třicátnice se však učí překonávat svá omezení a Lisa Hanawalt je nápaditým, i když občas trochu roztržitým průvodcem jejich strastmi.

Tuca & Bertie esteticky navazují na virální úspěch ujetého krátkého filmu Charlie the Unicorn nebo glitchovité filmy Davida O’Reillyho. Právě tento vizionářský irský výtvarník do filmové animace přinesl dosud nevídanou dávku pokroucenosti, surreálna a bezuzdné imaginace, jaké tak dobře vystihují současný svět zahlcený nejen vizuálními podněty. Tuca & Bertie tento základ překlápí do přístupnější formy a přes všechnu ztřeštěnost a excentričnost dokážou zprostředkovat pocity, které zná nejedna městská třicátnice.

Přepáleně afektovaná stylizace, díky které seriál neustále zahrnuje podněty, výstižně odráží roztržitost, ke které přehlcení všemožnými vjemy zákonitě vede. Místy je celková roztěkanost seriálu rušivá, jako by si tvůrci nemohli vybrat, který z nápadů použít, a tak pro jistotu použili všechny. Jak jinak si ale říct o pozornost ve světě, ve kterém je stále obtížnější věnovat čemukoliv adekvátní pozornost?

Jak dopadl nový seriál z tvůrčí dílny autorů BoJacka Horsemana – a čím zahlcuje své diváky? Pusťte si recenzi Viktora Paláka.

autor: Viktor Palák
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.