POSTudiu: Najděte svou vysněnou práci na síti

27. květen 2013

Ještě před několika lety bylo běžné, že jste si novou práci mohli najít pomocí inzerátu v tištěných novinách. S masovým nástupem internetu už ale tahle cesta pomalu upadá v zapomnění. Kromě klasických serverů s nabídkami práce si dnes stále víc zejména mladých lidí hledá nové pracovní nabídky přes sociální sítě – zejména přes LinkedIn.

Asi vás nepřekvapí, že nejčastěji používanou sociální sítí u nás je Facebook. „Hned za ním následuje YouTube. Méně často Češi už využívají síť Google Plus a ještě méně Twitter. A úplně na konci toho žebříčku četnosti využívání u nás stojí LinedIn,“ vysvětluje odbornice na sociální sítě Jana Filová.

Právě posledně jmenovaný LinkedIn je sociální síť, která slouží hlavně jako kanál nových pracovních nabídek. Zatímco na Facebooku je běžné informovat o tom, že jste byli o víkendu na chatě, na síti LinkedIn tahle informace nikoho nezaujme. Tady se řeší ryze profesní záležitosti. To mi potvrdila i náruživá uživatelka této sítě – odbornice na rovné příležitosti žen a mužů a na genderovou problematiku Petra Kubálková: „Na LinkedIn jsem v kontaktu s lidmi, kteří mají potenciál mě zaměstnat a nebo pracují ve firmách, ve kterých bych chtěla pracovat já. Tady nikoho nezajímá, že jsem byla u kadeřníka a že se mi včera nelíbil fotbalový zápas.“

60 % českých členů LinkedIn tvoří muži, a to většinou okolo 30 let věku. Z výzkumů Jany Filové vyplývá, že většina českých uživatelů této sítě pracuje ve velkých korporacích, tedy ve firmách, které mají 10 tisíc a víc zaměstnanců, a to zejména v odvětvích, jako jsou moderní technologie, průmyslová výroba a finančnictví.

02863661.jpeg

Na sociální síti LinkedIn se vám prý ale vyplatí být i tehdy, když zrovna žádnou novou práci nesháníte. To je i případ Petry: „Udržuju si tam profesionální kontaktní síť. Nikdy nevíte, kdy se budete chtít v kariéře posunout někam dál. A další výhodu vidím v tom, že tady můžu být členem různých profesních a zájmových skupin typu společenská odpovědnost firem nebo marketing. Lidi v těch skupinách si sdílejí zajímavé studie, články nebo výzkumy na dané téma a já pak takto získané informace můžu využít ve své další práci.“

Zatímco většině lidí by vůbec nevadilo ukázat svůj kompletní LinkedIn profil svému budoucímu zaměstanavteli, v případě Facebooku je to jinak. Ten většina lidí vnímá jako soukromou věc, která se zaměstnáním tolik nesouvisí. V USA už se ale objevuje trend, kdy možný zaměstnavatel chce vidět i tuhle vaši virtuální tvář.

„V USA se teď hodně řeší, zda má váš potenciální zaměstnavatel právo vidět váš facebookový profil. Stává se, že na pohovoru je zájemce o práci požádán, aby se před personalistou přihlásil na Facebook. Zaměstnavatelé to hájí tím, že zájemce o práci to může odmítnout. Ale je jasné, že v takovém případě má uchazeč mnohem menší šanci práci získat, než když by tento požadavek splnil,“ popisuje nejnovější trend odborník na sociální sítě Adam Zbiejczuk.

Dá se předpokládat, že reálné a virtuální světy se budou nadále přibližovat a častěji prolínat – a to, jak se prezentujeme na sociálních sítích, bude mít na náš reálný život stále větší dopad.

POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Rozhovor o tom, jak být úspěšný při hledání práce na sociální síti

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.