Pouštim dolary jako draky. Jak řídí své firmy čeští obchodníci s rapem Bigg Boss nebo Milion+?

15. září 2017
Logic v klipu Něco Se Bude Dít

Peníze jsou pro hiphopovou kulturu z různých důvodů klíčovým tématem a mnozí rappeři jsou dnes zajímavější pro redaktory ekonomických rubrik než pro hudební publicisty. Z čeho jde českým rapovým podnikatelům nejvíc zisků, jsou to koncerty, vinyly, nebo digitální prodeje? Někteří vydávají vedle desek knížky, další dělají reklamy na strip kluby.

„Vydělávat prachy – moje praxe, zlatý zuby, to je satisfakce, na účet jenom plusový transakce,“ rapuje Logic v nedávno zveřejněném tracku Nevidim mraky. Logic dovedl rapový kolektiv Yzo Empire, dnes přejmenovaný na Milion+ Ent., k šestimístným položkám v počtech zhlédnutí na YouTube. Je nejsilnějším hlasem současné generace rapperů, ze kterých se díky virálnímu úspěchu na internetu stávají podnikatelé a kteří překládají do českého prostředí zvuk atlantského trapu – tím nasákly i skladby na vrchních příčkách amerického hitového žebříčku.

V Logicově podání jde pouliční autenticita stranou, „chce jenom cash, cash, cash“, jak rapuje v jiném tracku. Slávu a uznání měří číslovkami na bankovním účtě.

Vedle Milion+ Ent. jsou na domácím malém rapovém trhu také jiné, zavedenější značky s milionovými obraty. Nejvýznamnějším vydavatelstvím je Bigg Boss, které podle slov jeho šéfa Vladimira 518 pro časopis Forbes ovládá 40 % tuzemského hiphopového impéria (ovšem není uvedeno, z čeho tak soudí a z jakého průzkumu trhu vychází). Přestože se zakládající člen skupiny PSH – považovaný naopak za zastánce rapu staré školy – zaměřuje také na knižní vydavatelskou činnost a snaží se oslovit širší veřejnost, struktura příjmu jeho labelu je podobná jako u Logicovy společnosti. Nejvíc zisků jde z koncertů. V době, kdy chce za hudbu platit méně a méně lidí, se ale musejí hledat i jiné strategie.

Byznys jsem já

Změny v mechanismech hudebního průmyslu jsou globální. V domácím prostředí a konkrétně na hiphopové scéně ji symbolizuje pokles v prodejích alb PSH – v roce 2001 se prodalo 12 tisíc kusů přelomového alba Repertoár, dnes prodaný náklad sólových desek Vladimira 518 Gorila vs. architekt nebo Idiot klesl na 4 tisíce. Toto číslo osmatřicetiletý rapper a nakladatel dnes pokládá za úspěch.

Bigg Boss se musel v nových podmínkách zorientovat a rozšířil portfolio. Mezi knihami je největším tahounem série o městských subkulturách Kmeny – důkazem je fakt, že první díl trilogie se dočkal už třetího dotisku. Na hudebním poli se vydavatelství snaží vykročit z „rapové“ bubliny – do svého týmu vedle rappera Maniaka nebo slovenského producenta Karaoke Tundry přibral také kapelu Wild Tides a projekt Lazer Viking, který míchá punkové kytary s klávesami a zpěv připomíná Elvise Costella. Taktika se labelu fungujícímu od roku 2006 zjevně vyplácí, ročně podle informací Forbesu utrží kolem 12 milionů korun.

Na provozu společnosti Bigg Boss se podílí až 50 lidí rozdělených do různých týmů – oblečení (merchandise), hudba, knihy a web. Nejvíc financí ale každoročně přiteče právě díky koncertům šéfa Vladimira 518, v roce 2016 jich odehrál 180. Z výdělků mohou podle jeho slov dotovat méně výdělečné projekty.

„Tvůj byznys není můj byznys, takže sorry, pokud nemáš pro mě chips mý, zmiz,“ prohlašuje v tracku Nikdys nebyl rapper Hugo Toxxx na adresu dvorního producenta Bigg Boss a člena PSH Mikea Trafika. Skladba odstartovala rapovou válku, jejíž dozvuky jsou stále slyšet – Toxxx ale otevřel i otázku fungování labelu a spravedlivého přerozdělování výdělků v rámci společnosti.

V otázce spravedlivých odměn pro hudebníky má Idea – rapper a šéf labelu Ty Nikdy – jasno: „Kluky chci motivovat, je to hodně o penězích. Dávám jim největší procenta z koncertů, oni dělají hudbu. Já to jenom zabookoval, lidi nepřijdou kvůli smlouvě, ale kvůli tomu, že tam hraje třeba Paulie Garand. Prachy dostávají spravedlivě.“ Pod sebou má kromě zmíněného libereckého rappera, kterého Forbes umístil na 57. místo v žebříčku nejvlivnějších osobností českého internetu (z rapperů je před ním jenom Ektor a Ben Cristovao), také MC Geye, Resta nebo Boy Wondera. Jeho společnost má roční obrat v řádech milionů, ale přesná čísla Idea nezveřejnil. Největší podíl zisků jde z koncertů, hned za ním je prodej desek (CD vycházejí v dvoutisícových nákladech, v případě vinylů to je 300 kusů) a oblečení – přičemž pro label je poslední zmíněná položka nejzajímavější, protože celý zisk jde přímo na provoz. Peníze ze streamovacích platforem jsou podle Ideových slov zanedbatelné.

O Ty Nikdy se jedenatřicetiletý rapper, který je také jako interpret jeho největším tahounem, stará téměř sám. Jedinou pozici nezastane a to je správcování sociálních sítí. Idea jinak řeší booking všech interpretů, stará se o hudbu samotnou a z velké části i o designy oblečení. Jednoduše musíte být flexibilní a ovládat několik dovedností najednou – to potvrzují i další dotázaní obchodníci s rapem. Pro Ideu je to práce na plný úvazek: „Ne že bys z toho platil hypotéky, ale když jsi skromnější, což já jsem, tak to jde. Neříkám, že dělám byznys a mám firmu. I když to byznys je a je to velká firma, která nikdy nebyla ve ztrátě. Když to přestane plnit roli snu, přestane to pro mě bejt zajímavý.“

Představa rappera jako podnikatele má své kulturní a historické souvislosti. Drahá auta, zlaté řetězy a hromadění majetku jsou od osmdesátých let statusové symboly – blyštivé věci svítící afroamerickým rapperům na cestu ze sociálních i městských ghett. Vzorem může být pohádkový příběh amerického rappera Jay-Z, který letos vydal kriticky ceněnou desku 4:44. „Na rappera je už docela starý, ale pořád dost mladý na boháče,“ napsal o sedmačtyřicetileté hvězdě časopis The New Yorker. Z drogového dealera se vypracoval v umělce, který změnil populární kulturu, nasbíral 21 cen Grammy, prodal stamiliony desek a v albech číslo jedna ho předstihnou jen Beatles. A byl to on, kdo z rapperů udělal podnikatele. V roce 2005 prohlásil: „Nejsem byznysmen, byznys jsem já, chlape.“

Jay-Z se neprosadil jenom jako hledač hudebních talentů ve vedení vydavatelství Def Jam, nyní vlastní řetězec sport barů, vybudoval oděvní značku i značku luxusního šampaňského a je velkým hráčem hudebního průmyslu se streamovací službou Tidal. Je také průkopníkem na poli kontraktů s velkými firmami – jako jeden z prvních se stal tváří kampaní nadnárodních značek, jeho poslední album vyšlo ve spolupráci s technologickou značkou a to letošní bylo po krátkou dobu přístupné jen uživatelům Tidal, kteří využívají telekomunikační společnost Sprint. Časopis Forbes letos odhadl jeho jmění na 810 milionů dolarů, což z něj dělá druhého nejbohatšího rappera na světě – o titul prvního rapového miliardáře soupeří s P Diddym.

Hladový kapsy

Ve své době měly úspěch a bohatství rapperů vymazat rasové stereotypy, ale časem střední proud všechny ostré hrany hiphopové kultury osekal – rappeři nasákli kapitalismem a svůj podíl na tom jistě mají kanál MTV i obří hudební společnosti. Z hromadění peněz se stalo vyprázdněné klišé a původní politický náboj se vytratil.

„More, máme hladový kapsy,“ prohlašuje Logic, šéf Milion+ Ent., který v květnu vydal album Zhora vypadá všechno líp. Jeho kolega, rapper Victor Sheen, ve stejné skladbě, zmiňované v úvodu, dodává: „Já nevidim ty mraky, já pouštim dolary jako draky.“ Ostatně Logic sám jako interpret nerapuje o ničem jiném, moc, peníze a párty mají v jeho textech důležité místo. „Běžim do banky, zatímco tobě se dělá manko,“ zní zas v tracku Něco se bude dít. O vydavatelství se stará se společníkem, řeší administrativu, vydávání nahrávek, výrobu fyzických nosičů, merchandise a vizuály. Zaměstnává ještě další dva lidi, kteří obstarávají provoz e-shopu. Jak sám prozradil do telefonu, je to práce na plný úvazek. Album je pro něj jízdenka na tour a koncerty, kde se podepisují prodaná cédéčka a prodávají trička – všechny položky jsou spojené nádoby a podobně to mají i další čeští rappeři. Hned za koncerty jde nejvíc zisků Logicovi ze streamovacích platforem jako Spotify nebo iTunes, i když prý peníze z YouTube šly za posledního půl roku výrazně dolů. Přesná čísla ale dvacátník zveřejnit nechtěl.

Přestože Milion+ Ent. vydávají nahrávky i na cédéčkách ve dvoutisícových nákladech, label živí z velké části internet – to značí výrazný posun od údajů poskytnutých labely Bigg Boss nebo Ty Nikdy a také zlom v mechanismech na hudebním trhu. Podíl digitální hudby i v rámci českého trhu výrazně stoupá, tvoří už třetinu byznysu. Naopak příjmy z prodejů fyzických nosičů u nás poklesly o 2,9 procenta na 204 milionů korun, u digitálu sledujeme růst o 3,2 procenta na 160 milionů, informuje zpráva Mezinárodní federace hudebního průmyslu.

Milion+ cílí především na mladé publikum do dvaceti let, které mnohdy nemá k cédéčkům nebo vinylům vytvořený vztah. Výraznou část příjmů Milion+ dělá také spolupráce se značkami. Není to nic nového. PSH kdysi rapovali o cuba libre a propagovali jednu značku alkoholu, Vladimir 518 se zas stal tváří energetického drinku. Logic se v této oblasti rychle zorientoval. Ve videoklipech jsou vidět loga limonád, alkoholu a videoklip k tracku Ledovej je reklamou na pražský strip klub.

Logic spolupráce nijak neobhajuje, nechce obohacovat zdejší kulturní prostředí, profit má jít především na konto Milion+. Soudě podle jeho rapu by se neztotožnil s tím, co říká Paulie Garand ve skladbě 1987: „Pořád mě zajímají charaktery lidí víc než cash.“ Logic jde pevně za svým cílem, často zdůrazňuje, že dře a tvrdě maká – školu nedodělal, protože ho podle jeho slov jenom brzdila. O marketingové strategii i byznysovém plánu má jasno, jak sám přiznává ve své hudbě: „Peníze mi dej, chci bejt bohatej.“