Praha zmodernizuje zastávky MHD. Budou jednotné a chytré

12. duben 2018

Všední a nezajímavá situace, jako je čekání na tramvaj nebo autobus. I takovou ale může město svým obyvatelům zpříjemnit, anebo zkomplikovat. Zpříjemnit třeba tím, že z okolí zastávek odstraní nebo přesune překážející sloupy, instaluje tabuli s aktuálními odjezdy a okolí vizuálně vyčistí. V Praze se má vyměnit až 2 500 zastřešených zastávek, město už vypsalo výběrové řízení.

„Zastávka je široká, krytá ze tří stran, vyčkávací prostor je v pořádku,“ říká na tramvajové zastávce Novoměstská radnice u Karlova náměstí v Praze Jitka Brablecová, která má projekt na Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na starosti. Navštívili jsme s ní jednu povedenou a jednu zastaralou a neuspořádanou zastávku, stanice Novoměstská radnice a Lihovar. Čekací prostor na Novoměstské radnici je navíc posunutý do sousedícího parku, nezabírá tak místo na chodníku, kde se mohou lidé dál volně pohybovat. IPR se navíc zasadil o to, aby na této ulici byly posunuty lampy i sloupy trakčního vedení pro tramvaje a nepřekážely chodcům. I když se jedná o rušnou ulici, chodcům na chodníku nic nepřekáží.

Nedávno ve městě proběhla soutěž na nové koše, lavičky a stojany na kola. Zastávky by je měly doplnit. Město chce, aby svým designem vycházely z prostředí Prahy, chránily před počasím, zjednodušily cestujícím orientaci a byly atraktivní. Příští středu (18. dubna) končí lhůta pro podání žádostí do soutěže, výsledky by měly být zveřejněny v listopadu.

„Snažíme se snižovat množství vizuálního smogu v Praze, do toho patří i reklamy. Na druhou stranu je to zdroj financí na údržbu a opravu městského mobiliáře. Chápu, že je dobré je mít,“ komentuje Jitka reklamní plochy na zastávkách. Dodává, že přístřešky MHD jsou na reklamu vhodné, i když by bylo prý dobré na nich poutat na městské aktivity, a ne jen na ty komerční. „Jsme také proti tomu, aby se reklama rozlézala mimo určené plochy, někteří zadavatelé třeba umisťují obří makety košíků s potravinami na střechu a podobně,“ vymezuje se dále proti vizuálnímu smogu architektka.

Zastávka Lihovar

V Praze je kolem 1 800 zastávek, polovinu spravuje firma JCDecaux, která na nich také provozuje reklamní plochy. Zbytek má na starost dopravní podnik a další subjekty. „Současný design přístřešků není špatný, ale je tu už dlouho. Doba se posunula, cestující i provozovatelé dopravy by chtěli různé nové technologie,“ vysvětluje Jitka Brablecová. Má na mysli zejména zobrazení aktuálních časů odjezdů spojů, nikoliv jen těch plánovaných jízdním řádem. „To by asi ocenili všichni Pražané,“ dodává.

„Problém je v neuspořádanosti veřejného prostoru, v množství bariér. Jsou tu sloupy veřejného osvětlení, nechvalně proslulé květináče Prahy 5 a zrezivělý přístřešek je tu už hodně dlouho,“ říká o okolí zastávky Lihovar na Smíchově Jitka. Zastávku vybrala jako příklad špatného řešení. „Tyto typy zastávek půjdou na výměnu jako první. Stejně tak v první vlně budou obměněny zastávky tam, kde úplně chybí,“ prozrazuje plány Jitka. Z přibližně 3 000 zastávek v Praze mají být přístřešky na 2 500. Kompletní výměna má proběhnout do deseti let a cena jednoho přístřešku bude mezi 150–180 tisíci korunami.

Poslechněte si kompletní komentáře Jitky Brablecové přímo na zastávkách pražské dopravy.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.