Příliš efektní Normal

27. březen 2009

Do kin vstoupil česko-makedonský film NORMAL. Jde o dobový thriller založený na skutečném příběhu sériového vraha Petra Kurtena, který ve 30. letech 20. století na území Německa a Čech zabil nejmíň 8 lidí. Jestli ambiciózní produkce skutečně splňuje nemalá očekávání, to se dozvíte v naší recenzi. UVNITŘ: Rozhovor s Juliem Ševčíkem a Pavlem Gajdošem

Normal je druhým celovečerním filmem mladého režiséra Julia Ševčíka, který debutoval před čtyřmi roky snímkem Restart. V Normalu se Ševčík chopil filmařsky velice atraktivní látky, totiž skutečného příběhu sériového vraha Petra Kurtena, "düsseldorfského Jacka Rozparovače". Výpravnou podívanou stylizoval do podoby noirového dramatu, který odkazuje jak třeba na Mlčení jehňátek, tak na expresionismus Fritze Langa.

00889234.jpeg

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Od první scény, kdy policisté spěchají temnými uličkami zatknout léta unikajícího vraha, zatímco on na ně v klidu čeká v kostele, je jasné, že tohle bude opravdu efektní jízda. Brzo se ale ukáže, že až příliš vypočítaná na efekt. Neustálé přeostřování kamery, přepečlivě komponované záběry, velmi často detailní, nátlaková scénická hudba a všudypřítomná pachuť postprodukce přes dobře míněnou snahu vyrobit strhující thriller působí spíš upachtěně. Jako by se tvůrci usilovně snažili rozpoutat příslovečnou bouři ve sklenici vody.

Rozjeté vyprávění se totiž roztříští záhy poté, co je divákovi odhalen základní dramatický půdorys - střet obviněného a jeho obhájce Wehnera, který se snaží prokázat, že Kurten je psychicky narušený. Pátrání po kořenech vrahovy zvrhlé krutosti mladého obhájce zavede až na hranici zpochybnění vlastních morálních hodnot a ztráty iluzí. Setká se také s vrahovou tajemnou manželkou - a je zřejmě zapleten do manipulátorova posledního komplotu, která nakonec Kurtenovu ženu dožene k sebevraždě. Ovšem tenhle motiv (nepřímo odkazující k závěrečné zápletce thrilleru Sedm) je tak zlehka načrtnut, že divák musí ve vlastní fantazii režisérovi trochu pomoct a domyslet si. Stejně tak celé odhalování vrahovy minulosti a budování zvláštního vztahu s obhájcem celou dobu jako by směřovaly k nějakému zásadnímu bodu, který ale nikdy nepřijde, a drama nenápadně vyšumí jako lehká kocovina. Etická disputace o vině a nevině se omezí na to, že v nezkaženém právníkovi se probudí skrytá agresivita a touha po temnotě. Vrahova žena si podřeže žíly a Kurten sám je za ovací davu popraven.

00889955.jpeg

Ševčík a mladá produkční společnost Axman vsadili na dvě herecké hvězdy, jimiž jsou sugestivní Milan Kňažko jako vrah Kurten a mírně afektovaná Dagmar Havlová jako jeho manželka. Zavedené tváře doplňuje naopak neokoukaný divadelní herec Pavel Gajdoš. Nejzajímavější postavou je Kňažkův rozporuplný Kurten - bestiální maniak, kultivovaný puntičkář, i šílený vizionář žijící v bludu o sobě samém. Kňažkova psychopatická elegance samozřejmě upomene na Hopkinsova Hannibala Lectera. Na domácí poměry je neobvyklá i míra otevřenosti zobrazení násilných scén.

00889956.png

Trpkou pravdou ale je, že Normal zůstal dost daleko za svými evidentními ambicemi. Možná je to vinou trochu strnulého scénáře, jehož autorem je rovněž Julius Ševčík. Některé náznaky jsou poněkud humpolácké, jindy by naopak děj potřeboval trošku pevnější a výraznější kontury. Až budou formální finesy tohoto režiséra ve službách skutečně silného příběhu a kvalitního a životného scénáře, máme se teprve nač těšit.

00889993.jpeg
autor: Robert Candra
Spustit audio