Případ Yahoo ukazuje, že v technologickém světě není nic jisté

03674771.jpeg
Audio svět na jednom místě Audio svět na jednom místě 03674771.jpeg

Nejžhavější technologickou zprávou tohoto týdne nejspíš bude oznámená akvizice portálu Yahoo americkou telekomunikační společností Verizon. Je to jasný konec období snah o záchranu značky, které symbolizovala tehdy nová šéfka Yahoo Marissa Mayer, a taky ukázka jednoho z výrazných rysů dnešního technologického světa: změnit se může zatraceně rychle.

Kdybychom se mohli vrátit do roku 2000 a přečetli si ekonomické zpravodajství, Yahoo mělo tržní hodnotu 125 miliard dolarů. V pondělí za něj Verizon zaplatil necelých pět. Dokládá to jedno – na rozdíl od jistot starých časů je i 16 let při dnešním tempu technologického rozvoje opravdu krátká doba. Yahoo patřilo k průkopníkům dnes už zastaralé představy centrálního internetového portálu, který pro většinu planety – až na čestné výjimky, jako je český Seznam – nahradily sociální sítě. Právě na postupný příchod webu 2.0 a především na prudký rozvoj smartphonů nedokázalo vedení společnosti reagovat a začalo ztrácet dech.

Redaktor technologického magazínu TechCrunch John Constine ve svém komentáři o prodeji Yahoo poukazuje na to, že pro úspěch v neustále se měnícím technologickém světě je potřeba jít budoucnosti naproti. Facebook má Occulus Rift, Amazon asistenty řady Echo a Google silně investuje do strojového učení a neuronových sítí. To ale neznamená, že se všem tahle sázka vyplatí – co uspěje, je nejisté a ani jeden z nich s námi nemusí být navždy. Trh je totiž neúprosný a v agresivním prostředí startupů ze silikonového údolí se může rychle stát, že váš oblíbený produkt skončí. Třeba takový Google má pestrou sbírku služeb, které ze dne na den zařízl – ať už to byl pokus o sociální síť Orkut, nebo hojně používaná RSS čtečka Google Reader.

03674770.jpeg

Překvapivě rychlého konce se tak mohou dočkat i stálice, jako je Facebook nebo Twitter. Oba dva už tak trochu svůj cool faktor přesluhují a je velkou otázkou, jestli budou udržitelné i do budoucna. Šance, že je hodně rychle nahradí něco nového a atraktivnějšího, je tak zcela reálná. Ve světle toho se pak nelze divit, že si Facebook snaží přisvojit další a další činnosti, které v kyberprostoru vykonáváme – zbavit se ho bude do budoucna o to těžší.

Odvětví, která mohou dosavadní hegemonie technologických gigantů narušit, se rýsuje několik a slibují velké věci. A ať už příštím desetiletím zamíchají umělé mozky, internet věcí a chytrá města, nebo rozšířená realita, jedno je jisté: současné pořádky nebudou platit navždy.