Případ Yahoo ukazuje, že v technologickém světě není nic jisté

03674771.jpeg
03674771.jpeg

Nejžhavější technologickou zprávou tohoto týdne nejspíš bude oznámená akvizice portálu Yahoo americkou telekomunikační společností Verizon. Je to jasný konec období snah o záchranu značky, které symbolizovala tehdy nová šéfka Yahoo Marissa Mayer, a taky ukázka jednoho z výrazných rysů dnešního technologického světa: změnit se může zatraceně rychle.

Kdybychom se mohli vrátit do roku 2000 a přečetli si ekonomické zpravodajství, Yahoo mělo tržní hodnotu 125 miliard dolarů. V pondělí za něj Verizon zaplatil necelých pět. Dokládá to jedno – na rozdíl od jistot starých časů je i 16 let při dnešním tempu technologického rozvoje opravdu krátká doba. Yahoo patřilo k průkopníkům dnes už zastaralé představy centrálního internetového portálu, který pro většinu planety – až na čestné výjimky, jako je český Seznam – nahradily sociální sítě. Právě na postupný příchod webu 2.0 a především na prudký rozvoj smartphonů nedokázalo vedení společnosti reagovat a začalo ztrácet dech.

Redaktor technologického magazínu TechCrunch John Constine ve svém komentáři o prodeji Yahoo poukazuje na to, že pro úspěch v neustále se měnícím technologickém světě je potřeba jít budoucnosti naproti. Facebook má Occulus Rift, Amazon asistenty řady Echo a Google silně investuje do strojového učení a neuronových sítí. To ale neznamená, že se všem tahle sázka vyplatí – co uspěje, je nejisté a ani jeden z nich s námi nemusí být navždy. Trh je totiž neúprosný a v agresivním prostředí startupů ze silikonového údolí se může rychle stát, že váš oblíbený produkt skončí. Třeba takový Google má pestrou sbírku služeb, které ze dne na den zařízl – ať už to byl pokus o sociální síť Orkut, nebo hojně používaná RSS čtečka Google Reader.

03674770.jpeg

Překvapivě rychlého konce se tak mohou dočkat i stálice, jako je Facebook nebo Twitter. Oba dva už tak trochu svůj cool faktor přesluhují a je velkou otázkou, jestli budou udržitelné i do budoucna. Šance, že je hodně rychle nahradí něco nového a atraktivnějšího, je tak zcela reálná. Ve světle toho se pak nelze divit, že si Facebook snaží přisvojit další a další činnosti, které v kyberprostoru vykonáváme – zbavit se ho bude do budoucna o to těžší.

Odvětví, která mohou dosavadní hegemonie technologických gigantů narušit, se rýsuje několik a slibují velké věci. A ať už příštím desetiletím zamíchají umělé mozky, internet věcí a chytrá města, nebo rozšířená realita, jedno je jisté: současné pořádky nebudou platit navždy.