Prolomit vlny: Jen ať se chuligáni perou

18. březen 2015

Nenajdeme mnoho subkultur, které by v očích většinové veřejnosti měly tak negativní renomé jako fotbaloví chuligáni. Zatímco fotbal aktivně hrají nebo sledují až tři čtvrtiny českých mužů a třetina žen, s radikálními fanoušky si zadá málokdo.

Banda ožralů a násilníků, jejichž univerzum se točí kolem piva a fotbalového míče – přesně takový obraz chuligánů nabízely první minuty zatím posledního dílu dokumentárního cyklu Kmeny, věnovaného městským subkulturám. Vedle vyhrocených obrazů asociálnosti jedné části fanoušků však dokument režiséra Jiřího Volka nabízí i pohled na jinou, střízlivější tvář fotbalového chuligánství. Tu, která je založena na cti, kamarádství a fair play.

Svět fotbalových chuligánů je možná drsný a budí strach, nelze však mluvit o iracionalitě a vládnoucím chaosu. Málokdo třeba ví, že se tato subkultura řídí celou řadou nepsaných pravidel, z nichž některá platí i v mezinárodním měřítku. Tato pravidla nejenže vymezují vztahy uvnitř chuligánských gangů neboli „firem“, ale stanovují také způsoby domlouvání a férový průběh jednotlivých bitev. Zásadní roli v této subkultuře hraje reputace; ten, kdo by neformální kodex porušil, si ji značně pokazí.

03340281.png

Samotný smysl chuligánství ovšem nemůžeme redukovat pouze na fotbal, spíš je ho třeba hledat v kontextu dnešní individualizované společnosti. Některé sociologické výklady vysvětlují chuligánství jako reakci mladých lidí na frustraci ze společenského neúspěchu. Chuligánské firmy je možné vidět i jako novodobé „kmeny“ nebo velké rodiny, které nahrazují funkce zanikajících tradičních komunit. Stát se členem gangu znamená stát se někým, mít šanci na získání statusu a uznání.

Z perspektivy oboru mužských studií lze pak chuligánství pojímat jako reakci na takzvanou krizi maskulinity, tedy na ohrožení a zánik tradičních mužských rolí. Při postupující emancipaci žen v různých oblastech společenského života tak drsné chuligánské prostředí představuje alternativní prostor pro performanci tradiční maskulinity. V neposlední řadě lze chuligánské bitvy chápat i jako formu moderní zábavy, svým způsobem sport, který přináší adrenalin a endorfiny.

03340282.png

Fyzická napadení, vandalismus a výtržnosti na stadionech jsou hlavní důvody, proč se chuligáni dostali do hledáčku bezpečnostních složek. Kvůli této negativní pozornosti se tato subkultura již před lety stáhla do částečného podzemí. Spíš než rvačky na tribuně tak chuligánskou realitu představují konspirativně dohodnuté bitky na loukách a v odlehlých čtvrtích. V zásadě se nejedná o špatné řešení. Nejsem zastánkyní kriminalizace této subkultury, chápu ale výhrady proti některým projevům jejich životního stylu. Přesun bitev z okolí stadionů na pole a louky však může představovat schůdný kompromis.

autor: Vendula Prokůpková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.