Prolomit vlny: Po vodě z kohoutku vám nehty neslezou

22. srpen 2013

Když nápojářské firmy před lety přesvědčily Čechy, že drahá a neekologicky balená voda v PET lahvích (nejen minerální nebo kojenecká, ale i obyčejná pitná) je lepší než kohoutková, byl to malý marketingový zázrak. Její spotřeba ovšem postupně klesá a výrobci sahají po čím dál ostřejších způsobech, jak zachránit své tržby.

Spory kolem kohoutkové vody dostávají neobyčejně absurdní rozměry. Nemám teď na mysli dohadování s některými číšníky, zda vám natočí pohár zdarma, nebo vás zkásnou za minerálku ve skle. Výrobci balených vod na jedné straně a vodohospodářské firmy obchodující s kohoutkovou vodou na straně druhé se pochopitelně snaží prosazovat své finanční zájmy. Ti první, kterým poslední roky povážlivě klesají zisky, při tom neváhají sáhnout ani po podpásovkách.

Jak upozornil server Česká pozice, Potravinářská komora ČR nedávno vydala velmi razantní stanovisko, ve kterém uvádí, že minerální vody „jsou nepochybně správným produktem“, jehož konzumace by měla být podporována, zatímco voda z vodovodu je pro uživatele potenciálně nebezpečná. V tiskové zprávě se doslova říká: „U kohoutkové vody, která má za sebou možná pobyt v nekvalitním vodovodním řadu ve společnosti zbytků hormonů a léčiv, si spotřebitel o bezpečnosti může nechat leda tak zdát.“ Je třeba si uvědomit, že tato instituce s důvěryhodně znějícím názvem je pouze lobbistickým sdružením podnikatelů v potravinářství, mezi jehož členy je (překvapivě) i Svaz minerálních vod.

V tu chvíli se do sporu musel vložit i stát. Znepokojené občany začal obratem uklidňovat hlavní hygienik i Státní zdravotní úřad. Podle nich je kvalita kohoutkové vody dostatečně a pravidelně pod kontrolou – ročně se sledují desetitisíce vodovodů a sbírají se statisíce dat, další rozbory pravidelně zveřejňují provozovatelé vodovodních sítí. Úřad také Potravinářskou komoru napomenul za šíření paniky.

02949556.jpeg

Rozhodně netvrdím, že státní instituce mají nutně vždycky pravdu. I ony logicky hájí své zájmy. Jenže Potravinářská komora, potažmo výrobci balených minerálek to tentokrát s propagací vlastního zboží opravdu přehánějí. Přitom si spotřebitele (a těmi jsme u kohoutkové vody všichni) berou za rukojmí. Konkurenční boj je jedna věc, matení veřejnosti a vypouštění nepodložených nebo vysloveně nepravdivých zpráv věc druhá. A mimochodem porušuje hned první článek etického kodexu členů komory vznosně nadepsaný Profesionalita a čestnost.

S argumenty obou stran sporu se podrobně seznamte zde.
Nezávislou analýzu kohoutkové i některých balených vod si přečtete tady.

autor: Robert Candra
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.