Prolomit vlny: Pražská MHD blíž cestujícím?

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).
0:00
/
0:00

Výrazný nárůst ceny jízdného, nebo razantní omezení dopravních služeb. Trhliny v rozpočtu pražské MHD mohou zacelit dvě řešení, záplatovat chce Praha nakonec hlavně stěhováním a rušením linkových spojů s platností od 1. září. Zatím ale magistrát stihl popíchnout zastupitele mnoha městských částí a vyděsit jejich obyvatele.

Ušetřit přibližně 400 milionů ročně a k tomu zefektivnit a zkvalitnit dopravu – pojďme si stručně zopakovat, jak tyto chvályhodné záměry hodlá magistrát a dopravní podnik uvést do praxe. Změny se budou týkat především spojů, které jezdí po stejných trasách jako metro nebo tramvaj. Z jízdního řádu tak od září např. zmizí tramvaje číslo 15,19 a 21 a některé linky autobusů, jiným bude trasa jízdy zkrácena. Společnost ROPID, která pražskou veřejnou dopravu plánuje, resuscitovala už dříve chystaný projekt páteřních spojů, tzv. metrolinek, které by měly být pro cestující díky kratšímu intervalu čekání atraktivnější i přesto, že je spoj nedoveze přímo na požadovanou zastávku.

Dopady chystaných úprav pražské MHD kritizují nejen dopravní experti ČVUT a zastupitelé městských částí, hlasitě se např. peticí ozvali obyvatelé Prahy 5, a to v reakci na plánované zkrácení trasy autobusu číslo 123 ze Šmukýřky na Anděl. Linka by měla od září končit v zastávce Kavalírka, odtud lze na Anděl totiž dojet tramvají. Vlastní zkušenost let strávených v Košířích ale mluví jasně. Většina cestujících jezdí tímto spojem přímo na Anděl, autobus je rychlejší než tramvaj, linku využívá velké procento starších lidí a na Kavalírce se na tramvaj nepřestupuje zrovna jednoduše – zastávky odděluje frekventovaná komunikace Plzeňské ulice a obě stanoviště od sebe leží relativně daleko. Více přestupů, překonávání překážet, čekání na navazující spoj. Podobné vyhlídky jako autobusovou linku 123 čekají i další spoje. Jiné (např. linky 11, 17 nebo 197) možná nemine tzv. pásmový provoz – tedy pohyblivé tři až čtyři konečné zastávky rozvržené podle období. Takže kde cestující uspoří čas na čekání, tam budou luštit jízdní řády a vysvětlivky. Pak je možná opravdu jednodušší rezignovat na MHD a dobrat se cíle autem. S touhle představou už teď i při přetíženém pražském provozu možná koketuje spousta spoluobčanů.

02335107.jpeg

K blížící se optimalizaci dopravní sítě MHD lze mít řadu sympatií i výhrad. Smutné je, že rada města návrh změn v půli června schválila, aniž by jej podrobně konzultovala s odborníky a městskými částmi. Těm následně vymezila pouze pět dní na vyslovení připomínek, které by mělo město zohlednit do ledna příštího roku. Ačkoli konečný a posvěcující verdikt ze strany magistrátu ještě nepadl – metropolitní MHD tak může nabýt jiné podoby – komunikací s dotčenými stranami město bohužel nevládne příliš obratně. Po nedávném poprasku kvůli dvouletému uzavření stanice metra na Národní třídě by si to ale podle mého soudu Pražané rozhodně zasloužili.