Prolomit vlny: Vír v hudebním průmyslu

Americké dolary
Americké dolary
0:00
/
0:00

Jak to tedy s tím naším pochroumaným hudebním průmyslem je? Dlouhodobě jsme bombardováni statistikami, jež nás upozorňují, že prodej hudby skomírá, a viní z této skutečnosti neomezené možnosti, které nabízí sdílet data na internetu.

A pak do tohoto prostoru vlétne studie The Sky Is Rising mezinárodní analytické společnosti Floor64, která na prestižním veletrhu MIDEM mluví zcela jiným jazykem. Soustřeďme se teď na muziku: v jednom jsou velká vydavatelství (zaštítěná mezinárodními autorskými organizacemi) a studie Floor64 zajedno. Tržby nadnárodních koncernů a řady dalších zavedených labelů klesají.

Dále se ale jejich šetření rozcházejí. Studie přiznává čím dál tím větší podíl na trhu hráčům, kteří mají v očích veřejnosti prozatím okrajovou důležitost. Bandcamp nabízí přímý prodej hudebníkům s určitým podílem na zisku, mecenášský portál Kickstarter je zase určen kreativcům, kteří potřebují předem financovat své projekty. Poslední z trojice zmíněných projektů, jež se svým objemem plateb významným způsobem zapsaly do celkového obratu hudebního byznysu, je firma Topspin Media: ta se specializuje na přímý obchod mezi umělci a fanoušky prostřednictvím internetu a mobilních komunikací. Jak už z tohoto výčtu vychází, čím dál tím větší množství aktivních muzikantů se dokáže díky účinným novým nástrojům obejít bez žrouta peněz zvaného hudební vydavatelství. Navíc hudebníci jsou i sebevědomější a v dnešní době více jak polovina z nich odmítá nechávat spravovat svá autorská práva mezinárodními organizacemi.

A pak přicházejí na řadu i další tvrdá čísla:
- Od roku 1999 do roku 2009 se tržby z amerických koncertů ztrojnásobily, z 1,5 na 4,6 miliardy dolarů.
- Poradenská firma PricewaterhouseCoopers společně se statistiky z iDATE tvrdí, že hodnota hudebního průmyslu vzrostla za posledních pět let ze 132 na 168 miliard dolarů.
- V roce 2010 lidé utratili za hudbu téměř třikrát více peněz, z 693 miliónů dolarů v roce 2002 na předloňských 1507 miliónů.

V kontrastu s tím jsme svědky zajímavých tanečků okolo prozatím pozastavené ratifikace smlouvy ACTA, kterou nejvíce obhajuje právě Mezinárodní federace fonografického průmyslu. Že by šlo o pokus dobýt prostor ztracený svojí vlastní nepružností? Alespoň z tohoto úhlu pohledu to tak vypadá.