Proměny k nepoznání. Jaké cesty vedou z kytarového extrému k synthpopu?
Norská kapela Ulver vydá za pár týdnů nové album Flowers of Evil, na kterém znovu oživuje duchy osmdesátkového synthpopu, ale navazuje i na své zalíbení v prog rocku 70. let. Že to může znít děsivě? Ne nutně.
Ulver jsou totiž vyhlášení estéti, kteří zvládají i tyhle vlivy překlápět ve vrstevnaté a hlavně opojné nahrávky. A je to právě jejich příběh, který inspiroval Modeláře v hledání dalších kapel, které začaly u nekompromisního metalu či hardcoru a skončily v docela jiných vodách, anebo přinejmenším u překvapivě vstřícné a příjemné hudby.
Podobně radikální přerod, který zároveň neznamenal změnu jména kapely, ale najdeme jen stěží. A pokud se to podaří, zůstaneme v Norsku – tamní ikony avantgardního metalu Manes navíc předvedly podobný veletoč v rozpětí jediného alba. Zatímco v roce 1999 na desce Under ein blodraud maane ještě holdovali podobně jako Ulver nekompromisnímu black metalu, o čtyři roky později už na Vilosophe pokoušeli mantinely trip hopu.
V Norsku působili i Dødheimsgard, jejich vokalista Mat McNerney se z osidel black metalu dostal až do o poznání něžnějších spárů folku, jichž si užívá ve své současné kapele Hexvessel. A zřejmě to není náhoda, že kořeny většiny kapel s podobně radikálním vývojem vedou do minulých dekád, kdy byly hranice žánrů mnohem méně prostupné než dnes.
Které kapely začaly u extrémních kytar a dnes hrají něco úplně jiného? Modeláři se vydávají po stopách Ulver anebo Ceremony.
Playlist:
Ceremony – Intro
Ceremony – Sick
Ceremony – M.D.F.C.
Ulver – Hymne III
Ulver – Nostalgia
Austrasian Goat – Ban the Hours
Earth – Miami Morning Coming Down
Earth – Part 2
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka