Quest z Anifilmu v Třeboni: GTA V je i dnes v mnoha věcech napřed oproti novým hrám, říká jeho sound designer Robert Carr

11. květen 2018
Wallpaper ke hře Grand Theft Auto V

Tentokrát Quest vyrazil do terénu a navštívil třeboňský festival animovaných filmů Anifilm, kam kromě filmařů zavítalo i několik herních vývojářů, kteří v rámci dvoudenního Game Daye předváděli své hry a pořádali odborné přednášky. Jeden z návštěvníků byl i Robert Carr, sound designer z Wargamingu a dříve ještě ze studia Rockstar. Jak se tvoří zvukový doprovod pro hry, jako je Grand Theft Auto V, Red Dead Redemption 2 nebo L.A. Noire? To se dozvíte v nejnovějším Questu.

Studio Rockstar patří mezi největší tajnůstkáře, kteří zpravidla o svých nehotových projektech nedávají vědět do poslední chvíle a nikdy víc, než je nezbytně nutné. Možnost si promluvit s jedním z vývojářů, byť bývalých, je šance, kterou jsme nesměli promarnit. Robert Carr se k práci v Rockstar dostal docela náhodou, ale nakonec pracoval na největších peckách herní historie. Práce to však nebyla snadná, například kvůli častým změnám, kterými hry ve vývoji u Rockstar procházejí až do poslední chvíle. „Museli jsme přeobrazovat herce, protože tahle postava byla ze hry vyškrtnuta. Museli jsme měnit zvuky, protože se auto změnilo v motorku. Pro GTA V jsme strávili velké množství času vytvářením souborů zvuků pro velký park. Jednoho dne jsme přišli do práce a park ve hře nebyl. Na jeho místě vyrostla obří hora, tudíž jsme mohli skoro všechno hodit do koše a začít od začátku,” vzpomíná Robert na výzvy, které projekt o 1500 lidech a několika studiích na dvou kontinentech přináší.

Důraz na detaily, kterými jsou hry od Rockstar proslulé, v práci kultivovali zvukoví designeři i inspirací u konkurence. Ne kopírováním úspěchů, ale spíš vyvarováním se odstrašujících příkladů. „Vezměte si Skyrim, který své ambientní zvuky řeší čtyřicetiminutovou smyčkou. Stejný zvuk zněl úplně všude. Takže jste šli do hor, všude sníh, nad vámi lítal drak a vy slyšíte cvrlikání ptáčků,” uvádí Robert jeden z antivzorů. GTA V tak má ambientní zvuky jiné v každé části mapy podle toho, co se do ní hodí. Ale to samozřejmě nestačilo, takže do ulic Los Angeles byli vyslání lidi, aby nahrávali reálné zvuky města, na jejichž základě se vytvářel zvukový podkres Los Santos.

Grand Theft Auto V: Ztracen v Los Santos

03317212.jpeg

Kdyby existovalo cosi jako noční můra strážců morálky a bojovníků proti všemožným stereotypům, mělo by to nepochybně nestvůrně svůdnou podobu Grand Theft Auto V.

„Zvířata, sirény, povídání u stánku s hotdogy. Dobrý příklad jsou zvuky sporťáků v dálce, které se ale ve skutečném světě nachází jen na omezených místech. Většinou u vjezdů na dálnice, kde to lidé mohou pořádně osolit. Proto si všimněte, že ve hře se takové zvuky rovněž objevují jenom tam,” dává Robert pár příkladů. GTA V byla dle něj labutí píseň minulé generace konzolí, ale přesto je i dnes v mnoha věcech stále napřed oproti ostatním hrám. Jeho oblíbený příklad tohoto náskoku má co do činění s ploty z pletiva, ale v čem spočívá, se dozvíte v celém rozhovoru. V něm nám toho řekl mnohem víc. Takže třeba uslyšíte, jak se vytvářelo Los Angeles 40. let minulého století pro hru L.A. Noire.

Robert Carr vystoupil na Game Day v rámci přednášky Zvukový design: Víc než jen „břink, buch, prásk.” Kromě ní na vývojáře, studenty herního designu i hráče, kteří o víkendu navštívili festival a zavítali do Měšťanské besedy v Třeboni, čekaly keynote s vývojáři her Kingdom Come, Chuchel, Hohokum nebo Rain World a například došlo i na autorské hrání hry Mashinky od české vývojáře Jana Zeleného. Anifilm zastřešil Game Day letos již posedmé. A alespoň, co se videoher týče, vyvrcholil vyhlášením vítězů v Mezinárodní soutěži nezávislých počítačových her. Cenu za výtvarný počin ve hře získala logická VR divnota GNOG a cenu za nejlepší hru pro děti vyhrál roztomile rozzlobený Chuchel.

Proč tedy Robert Carr vzpomíná na ploty z pletiva v GTA V? A kdo je jeho nejoblíbenější herec z L. A. Noire? Co všechno zažil Jarda v Třeboni na Anifestu? Tohle všechno zodpoví nejlepší pořad o počítačových hrách Quest v nejnovějším díle!

Spustit audio
autoři: Vojtěch Dřevíkovský, Jaromír Möwald