R. A. Irisarri: Kde jinde vydat desku inspirovanou USA za Trumpa a nahranou s Íráncem než v Mexiku

Rafael Anton Irisarri
Americký drone-ambientní hudebník Rafael Anton Irisarri má za sebou plodné období. Vloni vydal hned čtyři alba, dvě z nich u mexické značky Umor Rex, se kterou začal spolupráci v roce 2017 deskou The Shameless Years. „V době její přípravy začínala Trumpova éra, navíc jsem na ní částečně spolupracoval se Siavashem Aminim z Íránu, takže spojení s Umor Rex mi přišlo logické, vzhledem k tomu, že Trump nesnáší Mexičany a muslimům se snažil co nejvíc zkomplikovat vstup do země.“

Spolupráce s mexickým labelem ale začala už dříve prostřednictvím alb, která Irisarri pro vydavatelství Daniela Castrejona masteroval. „Nenazýval bych Umor Rex novou základnou, ale spíš další částí ekosystému labelů, se kterými spolupracuji. Daniel je skvělý vizuální umělec, z jeho artworků jsem nadšený a určitě chci vydávat na Umor Rex i do budoucna,“ říká Irisarri. Chystané letošní nové sólové album se nicméně opět objeví v katalogu tak trochu domovské značky Room40, kde mu podle jeho slov vychází alba tematicky spojená s krajinou a klimatem.

Rafael Anton Irisarri

Kromě zmíněných tří desek vydal Irisarri v loňském roce také remixové verze skladeb z deset let starého alba Glider aktuálně nefunkčního projektu The Sight Below. Jedním z trochu překvapivých remixérů je i švédský producent Dan Vicente známý pod aliasem Acronym. „Potkali jsme se na polském Up to Date Festivalu, když jsme společně jeli z varšavského letiště do Bialystoku. Hodně se mi líbilo jeho vystoupení, a když potom hrál v New Yorku, pozval jsem ho do svého studia. Je neskutečně talentovaný, takže když jsem později začal plánovat remixovou verzi alba Glider k deseti letům, bylo přirozené, že jsem se na něj obrátil. A strašně se mi líbí, jak mou skladbu zremixoval. Nemám ponětí, jak to udělal, ale výsledek zní skvěle.“

Na jednom z polských festivalů se Irisarri potkal také s Juliannou Barwick. „Díky labelu Thesis, který v malém nákladu a s úžasným ručním artworkem vydává pouze spolupráce hudebníků, se nám podařilo sejít se u mě ve studiu a prakticky přes víkend nahrát celou desku. Bylo to skvělé, přirozené a až trochu magické,“ vzpomíná Irisarri, který v roce 2017 na dálku spolupracoval s už zmíněným Siavashem Aminim a na jedné desce také s Leandrem Frescem.

Jak Rafael Anton Irisarri vnímá proměnu ambientu od dob Briana Ena do současnosti a na čí desky z přelomu 70. a 80. let stále nedá dopustit? Poslechněte si celý rozhovor!