Radio Ivo ft. Ventolin: Chemická kotva
Romana Bohunská se vrhá do experimentů. A to jak uměleckých, tak osobních. A že se jí jedno s druhým většinou zaručeně prolíná, nemusíme našim posluchačům dvakrát zdůrazňovat. Nemusíme.
Tím uměleckým experimentem lze nazvat novou hru, která využívá netradiční struktury, Romanou dosud neozkoušené. Příběh je vystavěn ve dvou zcela oddělených retrospektivních liniích, jakýsi Bohunské malý „Dekameron“. A nebyla by to Romana, aby v něm nehrála klíčovou roli i boccacciovská erotika. Tentokrát ovšem v sublimovanější podobě, a navíc formou jungiánské snové metafory. A sen samotný je ještě další, třetí rovinou příběhu.
Autorka navíc tentokrát představuje mnoho dílčích motivů, které ve výsledném ději nebudou vlastně příliš podstatné ani nějak zásadně návazné. A přestože se, co se týká postav, drží na svém tradičním komorním „bytovém“ počtu „tři plus jedna“, do jejich příběhu se vejde odboček jako pro celý regiment herců.
Vítanou posilou je tudíž hudebník středního věku Ventolin, který se své role muže zmítaného Romaninou dějovou strukturou zhostil opravdu mistrovsky. Ovšem ani stálí členové ansámblu nezůstali režijnímu požadavku „zmatku“ a „roztříštěnosti“ nic dlužni. Máme díky tomu před sebou hru, která se ve své stavbě podobá spíše „úletu“ než „klasice“.
Romana se k tomu vyjádřila takto: „Tentokrát jsem svou dětskou inspiraci Hurvínkem a lupiči nechala stranou a pokukovala jsem spíše po Hurvínku v říši snů.“ Nutno dodat, že tato legendární hra (vydaná jako nahrávka v roce narození Romany Bohunské) patří sice mezi avantgardnější díla z tvorby Divadla S+H, nicméně zároveň mezi ty posluchačsky méně snesitelné.
Druhým listopadovým experimentem Bohunské byla její osobní zkušenost z následků pravděpodobně ne zcela ukočírovaného předávání ocenění výhercům divácké soutěže. Jak jsme informovali posledně, Romana se, kvůli pandemickým opatřením, rozhodla odměnit všechny muže v soukromí svého bytu, a to najednou. Výsledkem byl zásah policie a prošetřování několika údajných překročení osobně-právních norem. A to na straně všech zúčastněných. O výsledku šetření vás budeme informovat.
Nicméně už nyní na tuto kauzu reagoval bývalý autorčin manžel Lahore Tierai (odsouzený před dvěma lety za domácí násilí) na svém novém twitterovém účtu spravovaném z věznice takto: „Vidíte?“
Otázkou tudíž zůstává také to, zda hlasy, jež se pokouší zdůvodnit netradiční fragmentární a „zmatečnou“ strukturu nové Bohunské hry spíše tím, že uzávěrka scénáře byla ve stejný den, kdy nad ránem policie Romanu zajistila, nemají také část pravdy, když text označují za „slepenec“ nedokončených náčrtů z minulých her, pravděpodobně odeslaný v mnoha SMS zprávách přímo z vazební místnosti. No, budeme Romaně přát mnoho štěstí a vám zajímavý poslech.
Natáčení dalších her Radia Ivo bude během následujících týdnů neveřejné. Zachovejte nám ovšem přízeň a těšte se s námi na, doufejme brzkou, návštěvu nahrávání série Život nedoceníš ve studiích Českého rozhlasu. Dáme vám včas vědět.
Radio Ivo je přenesení rozhlasové hry na divadelní prkna a zpět do rozhlasu bez jakékoli transformace, pouze s možností vidět její vznik bez přípravy. Výrazová civilnost a zvukový realismus v pozvolném tempu performerů Petra Marka, Johany Ožvold, Mariana Moštíka a jejich hostů. Tento podzim to jsou Aňa Geislerová, Ventolin a Marek Daniel. Záznam nové rozhlasové hry vysíláme vždy poslední sobotu v měsíci od 20:00. Premiérové díly Radia Ivo slýcháte na Radiu Wave každou poslední sobotu v měsíci od 20 hodin, všechny si je můžete pustit na wave.cz/radioivo nebo se přihlaste k odběru na wave.cz/podcasty.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.