Sebrat vítězství díky energii. V Praze byl k-popový cirkus s talentovou soutěží
K-pop je jako hudební recept. Pokud armáda tvůrců dodrží správný postup, vznikne globálně úspěšný popový hit. Na rozdíl od svých korejských vzorů ale jeho čeští příznivci angažovat armádu nemůžou. O to víc je při napodobování jejich oblíbených interpretů žene entuziasmus. Zažít ho v Praze se dalo na přehlídce talentové soutěže K-POP Contest 2018 v Národním domě na Vinohradech.
„Lidé si myslí, že K-pop je hudební žánr. Není to hudební žánr, ale specifická hudební myšlenka…,“ říká Tamar Herman, která o K-popu píše do magazínů Billboard nebo Forbes, v dokumentárním seriálu Explained. K-pop stojí na dokonalém sladění zpěvu, precizně nacvičeného tance, patřičné módy a make-upu. V Jižní Koreji jde o vážnou věc, do které jsou zainteresovaní lidé všech věkových kategorií, její vývozní potenciál si korejská vláda dobře uvědomuje. Globální oblíbenost produktů korejského zábavního průmyslu stoupá od nultých let druhého tisíciletí, v současnosti má tahle celosvětová fascinace obrat pět miliard dolarů ročně. Důkazem celosvětového dosahu je i první místo sedmičlenného boy bandu BTS s albem LOVE YOURSELF 轉 'Tear' letos na jaře v americkém žebříčku Billboard chart, kapela s korejsky zpívanými texty zvítězila poprvé.
Globální publikum fascinuje K-pop nejen dokonalou show v podání vyretušovaných idolů, ale i eklekticismem, v jednom tracku se často prolne hned několik žánrů. Žvýkačkový sound se přes dubstepovou pasáž může zlomit v hardcore kytarovku, podobně dynamická jsou i hudební videa. Základem každé k-popové formace jsou idolové – osobnosti, které prošly talentovými konkurzy korejských vydavatelských společností. V Čechách se komunita milovníků korejské hudby srocuje kolem organizace Czech Hallyu Wave, která mimo jiných aktivit organizuje K-POP Contest. I letos se do pražského finále probojovali ti nejlepší z obdivovatelů korejské hudby, kterým nestačilo jenom pasivní sledování youtubových videí svých idolů, a tak začali jejich verbální projev a taneční preciznost napodobovat.
Účelem pražské soutěže podle porotce Michala Škrabáka není podpořit honbu za úspěchem, ale sdílení radosti ze společného zájmu. Účastníci finále byli rozděleni do dvou kategorií. V kategorii performance měli za úkol alespoň půl minuty zpívat v korejštině a odtančit synchronní formaci na vybranou korejskou píseň. U kategorie zpěv se hodnotila kromě celkového výrazu a kvality zpěvu také správná výslovnost korejštiny.
Po vyhlášení výsledků K-POP Contestu se většina účastníků přesunula na AsianStyle party, na které se komunita tužila tím nejpřirozenějším způsobem, tancem na svoje oblíbené songy. Například vítězná XXL Crew v kategorii performance tu zopakovala svoji show. „Jako upřímně, ty děvčata, co dneska vyhrály, to nedávaly na krásu. Celý to sebraly svou energií...,“ hodnotí výkon vítězek porotce Škrabák. V klubu se objevila i raperka L.J., která vyhrála kategorii zpěv se svým přesvědčivým provedením tvrdého songu Red Sun od interpreta Hangzoo. Vítězové pražského kola K-POP Contestu teď čekají, jak na přihlašovací videa zareaguje mezinárodní porota, která má v rukou jejich postup do absolutního finále v korejském Changwonu. V roce 2012 se tam podařilo zvítězit české O.M.G. Crew.
Hallyu wave znamená v překladu korejská vlna. Jedna taková se přelila i přes Národní dům na Vinohradech při soutěži v K-popu. Poslechněte si celou reportáž.
Na uspořádání akce už tradičně finančně přispívá korejská ambasáda v Praze. Podle jejích propočtů přijede do Čech ročně kolem 450 tisíc turistů z Jižní Koreje. Koreu naopak navštěvuje málo Čechů. Podporou kulturních akcí, jako je K-Pop World Festival, se Korejci snaží povědomí o své zemi zvyšovat.