Seriál The Expanse vrací vesmírné opeře ztracenou gravitaci

28. duben 2017

Televizní kanál Syfy odvysílal druhou řadu seriálu, který chytrým způsobem oživuje plnokrevnou space operu s aktuálním společenským přesahem.

Pokud hledáte kvalitní televizní produkci, na programu Syfy ji nenajdete – to platilo až donedávna, neboť americký kabelový a satelitní specialista na sci-fi produkoval především čistě béčkové tituly. První řada The Expanse v roce 2015 byla pomyslným přechodem. V roli showrunnerů ji zaštítilo zkušené tvůrčí duo Mark Fergus a Hawk Ostby a námět poskytla ceněná stejnojmenná knižní sága Jamese S. A. Coreyho. V realistickém duchu rozvíjí příběh skupinky astronautů, kteří se ve 23. století připletou do komplikovaného galaktického spiknutí, v němž hraje roli tajemná mimozemská látka, tzv. protomolekula.

Alien Noir

První řada spojila hned několik inspirací – noirová linie zasazená na trpasličí planetu Ceres evokovala špinavými kulisami chudinské kolonie Blade Runnera či Total Recall, vesmírná linka motivem mimozemského organismu a astronautů coby vesmírných truckerů zase Scottova Vetřelce. A konečně pozemská rovina, rámovaná sterilními mrakodrapy establishmentu, měla nádech Star Treku, ovšem se silným machiavelistickým twistem. Esteticky seriál čerpal i z počítačových her, především slavné futuristické RPG série Mass Effect. Okatá odvozenost a volba převážně béčkových herců sice seriál jasně limitovaly, přesto si The Expanse s žánrem vesmírného thrilleru hrála stále dovedněji.

Ze seriálu The Expanse

Podařilo se jí vytvořit funkční tým hrdinů a navzdory lehké zmatečnosti reálií i vtahující vesmír, v němž proti sobě stojí kolonialistická Země, spartánsky vedená ex-kolonie Mars a Pás asteroidů, který oběma velkým hráčům slouží jako zdroj levné pracovní síly a surovin. Když se na konci všechny tři oddělené linie prolnuly a do popředí se vedle adrenalinové akce dostal i zneklidňující motiv genocidy na asteroidu Eros, bylo zřejmé, že The Expanse aspiruje na víc než jen na přímočaré vesmírné dobrodružství s realistickými kulisami a explicitním násilím.

Druhá série se této trajektorie drží. Prvních pět dílů završuje jednu z ústředních linek úvodní řady – neo-noir romanci zkrachovalého detektiva Millera a „tajemné ženy v nesnázích“ Julie Mao, která se dostala až příliš blízko k experimentu s protomolekulou. The Expanse tu těží z charismatu herce Thomase Janea, jeho cynismu, lakoničnosti (a výstředního účesu), ale i ze schopnosti tvůrců budovat jednotlivé epizody jako gradující bloky klaustrofobické vesmírné akce. Falešné finále v pátém díle je odvážným tahem. Odklidí ze hry jednu z ústředních postav a nabídne katarzi, která poněkud chyběla první řadě. Zároveň ale zanechá The Expanse ve vzduchoprázdnu – je totiž zřejmé, že tak oblíbený model „skupina vyvolených zachraňuje celý vesmír“ nebude ve stále civilnějším a z morálního hlediska realističtějším světě udržitelný.

Mezihvězdný soucit

A právě v tomto zlomovém momentu se The Expanse etabluje jako skutečně silný seriálový hráč. Další díly sice neopouštějí model napínavých průzkumů zdevastovaných kosmických základen a bitev vesmírných lodí, ale obracejí svou pozornost k morální a etické stránce seriálového univerza. Protomolekula jako nástroj mocenského boje způsobí humanitární katastrofu a vlnu zoufalých uprchlíků, kteří se ve střetu mezi Zemí a Marsem stávají prvními oběťmi hrozící války. Před hrdiny stojí těžká volba: nechat se strhnout mesiášským komplexem a zachraňovat celý vesmír, nebo natáhnout ruku a projevit soucit k těm, kteří jsou na dosah?

Ze seriálu The Expanse

Drakonické scény z pašeráckých lodí, kde jsou uprchlíci tříděni a likvidováni dle příslušnosti k jednotlivým frakcím, překvapivě aktuálně působící výjevy z checkpointů, kde se kosmickým běžencům dostává první pomoci, to vše posouvá vyznění The Expanse od atrakce k relevantní podívané, v níž se zúročuje i zprvu poněkud iritující charakter protagonisty seriálu, „rozeného spasitele z komuny“ kapitána Jamese Holdena. Dynamiku dostane zdánlivě vycpávková politická linie, v níž se stále jasněji rýsuje skutečná tvář prosperující Země.

Skepse k idealismu, věrnost ideálu

Ačkoli se to může zdát jako paradox, The Expanse je seriálovou alternativou Star Treku pro 21. století. Na místo idealizované Federace planet však zobrazuje galaxii plnou animozit a nerovností: Zemi jako privilegovanou planetu, na které však živoří zástupy prekarizovaných jedinců, Mars jako dynamicky se rozvíjející komunitu, která si ale vlivem komplexu méněcennosti vypěstovala sklony k autoritářství, a Pás asteroidů jako vroucí kotel galaktického proletariátu, kde kvete vedle emancipačních hnutí zločin i terorismus jako reakce na chování velkých hráčů.

Ze seriálu The Expanse

Federalistická vize budoucnosti, kterou nabízel Star Trek, je tu přetavená do aktuální deziluze, jejíž zcela jasné sociální přesahy k současnosti prozrazují autorský rukopis tvůrčího dua Fergus–Ostby, které scenáristicky zodpovídá za jedno z nejlepších dystopických sci-fi, Potomky lidí. The Expanse svou hereckou diverzitou a zastoupením menšin mohlo sloužit jako vzor současnému Hollywoodu, přitom tu není ani památky po nějaké (vy)nucenosti. Současná rasová ghetta sice seriál přesazuje na vzdálená vesmírná tělesa, ale na samotné podstatě problému se nic nemění. Pokud byl kdysi Star Trek idealistickým narušitelem rasových i genderových bariér, je jen logické, že The Expanse zachovává tradici vesmírné opery jako liberálního prostoru.

Ani ve druhé sérii ale The Expanse nedokáže potlačit béčkové inklinace. Nejde ani tak o náročnou trikovou stránku, která je na poměry televize úctyhodná, ani o nijak objevnou režii, která prostě a jednoduše plní zadání, ale spíše o drobné detaily – občas ledabylou logiku vyprávění, herecké výkony, které sem tam zálibně sklouznou k přehnaným gestům.

Od dob Battlestar Galactica tu nicméně nebyl televizní projekt, který by tak invenčně a životaschopně uchopil náročný žánr vesmírné opery. The Expanse je výtečnou akční zábavou, výpravným obrazem světa budoucnosti a stále více i vzrušující metaforou toho, že nejsilnější gravitací je někdy soucit.

Ze seriálu The Expanse

Hodnocení: 85 %

The Expanse
Mark Fergus a Hawk Ostby, Syfy, 2017, 13 x 42 min.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.