Seriál #martyisdead ukazuje, že chytit se v síti kyberšikany je až děsivě snadné
Když v roce 2016 vznikl internetový seriál Semestr, byla z toho nejen nominace na Cenu české filmové kritiky, ale i zasloužený hype. Příběh Amálie a Damiána dokázal věrohodně komunikovat s generací ve věku svých protagonistů a ještě přisadil svěží soundtrack a bezpočet drobných nápadů. Nejlepší tuzemský online seriál letošního roku dokázal něco podobného. I #martyisdead ví, jak mluvit s mladými lidmi, a k příběhu současných teenagerů přidává ještě osvětový rozměr.
Marty je po smrti. Srazila ho dodávka, když na cestu nedával pozor ani on, ani kurýr, který auto řídil. Anebo bylo vše jinak? Martyho rodiče, stejně tak úspěšní jako zaneprázdnění a neteční k citům svých nejbližších, se rozhodnou pátrat po tom, co předcházelo Martyho fatální nehodě. A že tak nejdříve činí každý na vlastní pěst, je jaksi příhodné – nedostatečná komunikace je totiž jedním ze zásadních témat seriálu. Tím druhým je pak právě naopak sdílení nadměrného množství těch nejsoukromějších informací na internetu.
Seriál postupně rozkrývá děsivé pozadí Martyho problémů. Ukazuje se, že byl obětí kyberšikany, která se s každým dalším dílem více a více rozlézá. Režisér a autor námětu Pavel Soukup pak v průměru dvanáctiminutové epizody manévruje od jednoho zvratu k druhému a obvykle se mu daří působit podobně věrohodně, jako když v seriálu pracuje s mluvou dnešních teens. A přestože zřetelně otevírá všemožné aspekty našich paralelních životů na sociálních sítích, vyvaroval se byť jen trochu didaktického tónu.
Ze začátku se zdá, že jsou Martyho rodiče vykresleni až moc stereotypně, a jejich chladná reakce na synovu smrt jako zavrženíhodná. Seriál ale i tento motiv časem problematizuje a ukazuje v novém světle. Tak to dopadne v podstatě se všemi zápletkami. #martyisdead má své kladnější i zápornější hrdiny, není ale černobílý. Soukupovi se navíc daří pracovat s účelnými zkratkami, třeba když Martyho otci začne psát synův spolužák, který naznačuje zneužívání studentů ze strany gay učitele. Seriál zde diváka vybičuje k emocionální reakci a podsune mu i nový kousek kriminální skládačky, aby v podstatě všechny předpoklady zakrátko rozmetal na kusy.
Seriál #martyisdead je nesporně varováním. Před zkratkovitým uvažováním, které je blízké stejně tak středoškolákům jako jejich rodičům, před otevřeností, jakou si dopřáváme ve světě sociálních sítí. Ukazuje i to, jak snadné je chytit se v síti kyberšikany. Zejména ale funguje jako dramatický příběh, a dává smysl, že se ho v Mall.tv rozhodli publiku dávkovat po týdnech. Divákům totiž v každém díle nabídli dostatečně poutavou zápletku, kterou lze rozebírat, než se nám dostane dalších informací. Jako by nám v podtextu říkali: věnujte pozornost skutečným lidem ve vaší blízkosti, třeba se jim děje něco podobného.
Viktor Palák si myslí, že je #martyisdead nejlepší český online seriál roku. Poslechněte si celou recenzi.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.