Desktopový seriál Semestr vrávorá mezi zdařilou internetovou vztahovkou a slow TV o hipsterech

4. listopad 2016
03737741.jpeg

České audiovizuální zábavě dlouhodobě chybí jak dramatická tvorba od mladých autorů pro mladé diváky, tak internetové vztahové drama. Semestr se snaží propojit oboje. Seriál ale v šesti dvacetiminutových epizodách místy připomíná slow TV o internetových návycích Generace Y.

Internetová televize Stream produkuje úspěšnou hranou tvorbu zkušených filmařů, kteří tak mohou experimentovat s novými formáty i tématy. Seriál Kancelář Blaník nebo triptych Žrouti, Luxus na talíři a Vaříme s Mírou režiséra Marka Najbrta satirizují českou společnost a šikovně propojují povrchní internetovou zábavu s klasickou dramatikou na malém časovém prostoru. Kancelář Blaník například začala s osmiminutovými epizodami, o dvě generace mladší režisér a spoluautor scénáře Adam Sedlák dostal pro jeden díl Semestru, seriálu o lásce po Skypeu, dvacet minut a blíží se tím televizní stopáži. O to víc překvapuje, jak výrazně přebila velmi zdařilá a efektní forma děj.

Čtěte také: Pustina. Kriminálka i rodinné drama z měsíční krajiny je nejlepší český seriál poslední doby

Konverzační vztahovka se odehrává na obrazovkách počítačů a mobilů čtyř postav. První epizoda Semestru ohromí nedávné i současné vysokoškoláky notoricky známým stylem komunikace, konverzačních témat i náplní běžných dní. Vidíme neustálý multitasking, prokrastinaci, hovory pro hovory, virtuální vztah, emoce ztracené v překladu a ploché prožívání skutečných problémů, které nejde shrnout do zprávy na Messengeru ani do nekoncentrovaného rozhovoru po Skypeu.

03737743.jpeg

Třiadvacetiletá baristka Amélie dokončuje neperspektivní filmovou vědu a chce se dostat na nadějnější produkci na FAMU. Životní filosofii vedle článků na Wikipedii čerpá z rádoby feministické image americké zpěvačky Taylor Swift. Denně si přes Skype a Messenger volá a píše hlavně se svým o něco starším přítelem Damiánem, studujícím ekonomii v Berlíně, a kamarády, fashion bloggerkou Pavlínou a entuziastickým Šimonem. Semestr doslova táhnou talentovaní herci Anna Linhartová, Jan Hofman, Eva Josefíková a Jan Cina. Z toho mála, co jim scénář dovolí, dostávají maximum, ale určitě by zvládli ještě mnohem víc. Zdařilou expozicí autoři vzkázali divákům, že jim opravdu rozumí. Jenže ona prvním dílem neskončí a děj postrádá prudší zvrat. Uprostřed série už Semestr připomíná spíš hraný dokument o vztazích na dálku mobilních vysokoškoláků 21. století.

Tvůrci se pravděpodobně inspirovali filmovým hitem loňského roku Unfriended, česky Odebrat z přátel. Scenárista Nelson Greaves v něm zkombinoval aktuální fenomén chatování s tradičním vyprávěním hororového příběhu a recenzenti snímku přezdívají „internetová Blair Witch“. Greaves taky vycházel z předpokladu, že prostorově omezený svět plochy počítače je podobný divadelní scéně, a Unfriended proto psal jako divadelní hru. Díky propojení nadpřirozena s tématem fatální kyberšikany tak padesátiletý režisér Neval Gabriaze pracoval i na rozměrech monitoru se silnými emocemi a gradací napětí. Autoři pro naraci skvěle využili i YouTube video jako nejoblíbenější internetový formát, který sám o sobě dokáže vyprávět příběh a dovede diváky do jiných prostředí. Pokusili se o to ostatně i tvůrci Semestru, ale místo toho, aby videem rozvinuli rodící se konflikt, udělali z něj jen krátkou epizodku.

03737740.jpeg

Čeští televizní autoři si s mileniály pořád nevědí rady, a produkce se proto přesouvá na internet. Je skvělé, že Stream věří kromě zavedených jmen i začínajícím filmařům, kteří aktualizují témata i názory prezentované v médiích a nabourávají klišé o tom, jak má vypadat zábava. Úspěch nebo neúspěch celého seriálu Semestr pak ukáže, jestli internetová generace ještě trvá na klasických žánrech, nebo jí stačí narcisticky sledovat atraktivně zpracovaný povrch vlastních životů.

03737744.jpeg